Non-baked Beans + Barbecuesauce

1

jeg ved godt, at dette ikke er den mest fotogene ret i verden. Men bær over med mig (og den!) for den smager ret godt 🙂

For ikke så lang tid siden lavede jeg de skønneste “baked beans”. Jeg bagte dem tilgengæld ikke. Jeg snød også og brugte bønner på dåse  og det endte med at blive en gang overskuelig hverdagsmad, som smagte vildt godt og som jeg derfor vil dele med alle dem, som kommer forbi denne blog.

Der er dog 2 opskrifter her, for hvis der er en ting, jeg hader, når jeg laver mad, så er det at bruge færdiglavede saucer. Jeg gør det engang imellem, det er slet ikke det, men jeg synes, det er svært at give en opskrift videre, hvor der er brugt så og så meget af en færdiglavet teryiaki eller barbecuesauce. Resultatet vil jo være forfærdeligt forskelligt alt efter, hvilket brand man bruger. og jeg har slet ikke lyst til at fortælle folk, hvilket brand de skal bruge af noget som helst! Jeg har altid et problem, når jeg ser opskrifter, hvor jeg f.eks. skal bruge ketchup. Oftest mener man Heinz ketchup, da dette mærke er det “mest ketchup-agtige” i de fleste menneskers øjne. Men jeg har selv ikke Heinz i huset, da jeg har opdaget, at mine egne forventninger til ketchup bliver indfriet bedre af ICA’s krydrede chilisauce, som er mindre sød og har mere “umf” i smagen. Umf er et godt ord. Dog er det nogenlunde ligeså informativt, som hvis jeg begyndte at bruge “smølfe” som udsagnsord, så jeg håber, i ved, hvad jeg mener.

Men nu tilbage til de beans: Jeg ville gerne lave nogle beans med barbecuesauce, men ville gerne lave min egen. Det gjorde jeg, den blev sød og lækker og opskriften kommer i det følgende. Hvis du ikke gider at lave din egen barbecuesauce, fordi du gerne vil bruge noget tid på at lave andet end at stå i køkkenet i dag, så køb din farvorit af de færdiglavede.



Barbecuesauce

(nb. her er til mange glas! jeg har frosset en masse ned til senere brug.)

500 g. røde, søde peberfrugter

– bages i ovnen til deres skind er har fået sorte pletter. De køles let af og puttes i en frysepose til de er kolde. Så kan de tages ud og flåes. Fjerne toppen og evt. kernerne, hvis det ikke skal være for stærkt.

1 stort løg

– hakkes og steges blødt på panden i lidt olie.

ca. 700 g. purerede tomater (blend dem selv eller køb dem i glas, det er ligemeget)

5 fed hvidløg

140 g. koncentreret tomatpuré

4 spsk worchestershiresauce

2 spsk. dijonsennep

2½ dl appelsinsaft 

1 dl. æbleeddike

2 tsk salt

1 tsk chili

– blendes sammen med løget og peberfrugterne til saucen er helt glat. Derefter hældes den i en gryde.

1 tsk hele korianderfrø

1 tsk hele nelliker

½ stang kanel

1½ dl. kokossukker eller muscovadosukker ELLER: 4 spsk. kokossukker og ½ spsk. sød

– hældes ned i gryden til de andre ingredienser. Kog saucen op og skru ned igen. Lad den simre 20-30 min. til den er tyk. Si den evt. og hæld på glas..



og nu er det på tide at give opskriften til nogle dejlige ubagte bønner:

Non-baked Beans

1 stort løg

2 stængler bladselleri

– skæres i tern og steges gyldne ved svag varme. Det tager ca. 20 min.

3 ds. bønner (jeg brugte butterbeans, men vælg de bønner, du bedst kan lide.)

4 dl barbecuesauce

3 dl vand

3 tsk pulverkaffe

1 hønsebouillonterning

3 spsk dijonsennep

3 spsk worchestershiresauce

2 spsk ølsirup (du kan bruge honning eller mørk sirup i stedet)

1 spsk soya

2 tsk SØD

– tilsættes grøntsagerne i gryden. Kog op, skru ned og lad retten simre 1 times tid. Rør i den engang imellem og tilsæt evt. mere vand, hvis det bliver nødvendigt. Hvis du gerne vil lave rigtige baked beans kan du bage retten i ovnen i stedet. Jeg har ikke forsøgt mig med det, men jeg vil tro, den skal have 1 time ved 160 grader.

150-200 g. røget skinke eller bacon i skiver

– steges på en stor jernpande til det er sprødt. Bønneretten tilsættes og steges kort. så er det klar til servering! (det behøver selvfølgelig ikke at være en JERNpande, men jeg føler mig lidt mere som Trinity, når jeg spiser det sådan.

Jeg serverede den den ene dag med guacamole, tomater, revet ost og champignoner og i små fladbrød med grønkålssalat den næste (som afbilledet i starten af  indlægget.


One thought on “Non-baked Beans + Barbecuesauce

Leave a Reply

