Æblegrød

Jeg har altid elsket æbler. Ligesiden jeg var barn, har jeg været vild med æblegrød, æblesaft, æble-gulerodssalat og ikke mindst æblekage ❤ I år tog jeg en tur på frilandsmuseet med min far i efterårsferien, hvor vi blev introduceret og prøvesmagte en masse gamle danske æblesorter. Det kom der en del interessante smagsoplevelser ud af 🙂 Og det er skægt, selvom der var mange nye at smage, forbliver mit yndlingsæble cox orange. Det var også rart at opleve, at der blev kræset op om de mange forskelligheder inden for sorten. Jeg har oplevet at komme ned i netto, hvor der var tilbud på “gule æbler” og “røde æbler” – men sorterne var ikke tydeligere defineret af det! Der er dælme forskel på, om man køber et belle de boskoop eller et pigeon. Selvom ok, man kan nok også godt se forskel på de to – men nu er jeg jo lige så godt i gang med at brokke mig!

Nevertheless, skal i have min opskrift på æblegrød. Det er ikke fordi, det er det mest komplekse at lave, men det her er en af de tidspunkter, hvor det bestemt ikke er ligemeget, hvilken slags æble man har fat i. Jeg har fundet ud af, at gråsten fungerer ret godt – de har en god smag og koger godt ud. Derudover er de nemme at få fat i, da de har dem i de fleste dagligvarebutikker på det her tidspunkt af året. Du kan selvfølgelig bruge de æbler, du har lyst til, så længe de koger godt ud. Jeg har også forsøgt mig med  en blanding af royal gala og gråsten på et tidspunkt, som blev ret godt, selvom royal gala holdt formen lidt for godt. Derudover har jeg et lille fif, som giver et ret lækkert resultat. Jeg bruger nemlig ufiltreret æblesaft i stedet for vand. Det giver en mere intens æblesmag og – hvis det er en sød æblesaft – behøver man ikke ydeligere sødning.

Jeg bruger min grød f.eks. som topping til risengrød. På billedet af det blomkålsrisengrød (som jeg ellers ikke er fan af. Men æblegrøden var god) med smørklat, sukrin og kanel.



Æblegrød


1½ kg æbler, som koger ud (jeg bruger gråsten)

2½ dl æblesaft

1 vaniljestang (jeg har brugt de billige vaniljestænger. Hvis du ofrer en af de dyre, skal du nok bruge lidt mindre.)

evt. sødning og flere krydderier

– Vaniljestængerne flækkes og kornene skrabes ud. Stang og korn hældes i en gryde med æblerne og saften. Bring gryden i kog og lad det koge ca. 20-30 min. til æblerne er kogt ud. Smag evt. til med sukker eller sødemiddel.

Du kan variere grøden på et utal af måder: friskrevet ingefær, stjerneanis og/eller en kanelstang, smager godt i, Det kan fint tilsættes sammen med vaniljestangen – eller i stedet for hvis du ikke er så glad for vanilje. Derudover kan det anbefales at tilsætte lidt citron til sidst.

æblegrød3

Leave a Reply

