Pimpet Pærevælling

WP_20140922_001-1024x574

jeg er svært glad for grød 🙂 jeg har dog haft en slem tendens til at sidde lidt fast og få brugt de samme korntyper hver gang. Og selvom jeg er svært glad for havregrød og det kan varieres i det uendelige mht. topping, syntes jeg tidligere på året, at det var på tide at begynde at prøve sig frem engang imellem. Det gav mig også mulighed for at tage udgangspunkt i nogle af de gamle, danske opskrifter og se, hvad jeg kunne gøre ved dem. Et af forsøgene blev med pærevælling. En ret som smager uendeligt bedre, end dens navn antyder!

Toppingen med jordskokker er nok lidt for eksperimentel for de fleste, tror jeg, så det står en frit for at udelade dem delvist eller helt. De blev egentlig tilføjet som et forsøg på at få ekstra grøntsager ind gennem grøden og fordi de smagsmæssigt passer fint som et crunchy og sød nøddeagtig tilføjelse. Jeg kan godt lide dem i. Og så fylder min grød lige pludselig hele min tallerken, så jeg kan spise en stor portion uden at have helt så dårlig samvittighed.

og nu til opskriften:



Pimpet Pærevælling


120 g. knækkede byggryn

1 l. mælk

6 dl vand

1 knsp. safran opløst i 2 spsk vand

3 tsk stødt ingefær

lidt salt

– Væske og krydderier hældes i en gryde og bringes i kog. Grynene drysses i og det hele koges 20-25 min.

6 pærer

– skrælles og skæres i tern, mens at grøden koger. Tilsættes og grøden koger videre nu med pæreternene i 10-15 min, til grynene og pærerne er bløde.

100 g. valnødder

ca. 500 g. jordskokker

2 spsk. honning

– jordskokkerne skrælles og begge dele hakkes groft.

De ristes kortvarigt på panden med honningen.

Grøden serveres toppet med nøddeskok-blandingen, smørklat og evt. ekstra honning.

Leave a Reply

