Lever Marsala

levermasala

Da jeg var barn, besøgte vi min morfar hver lørdag. Mine forældre blev ved med det, men da jeg blev voksen og flyttede hjemmefra, var det desværre ikke helt så tit, at jeg kom forbi. Når jeg tænker tilbage nu og savner ham, kan det godt ærgre mig, at jeg ikke holdt mere fast i lørdagsbesøgene.

Min morfar gjorde altid rigtig meget ud af det, når der kom gæster – også selvom de dukkede op hver eneste lørdag! Han sørgede altid for kaffe og portvin og et hav af forskelligt slik og chokolade. Og ikke mindst insisterede han på at kokkerere – også selvom hans syn de sidste år var så dårligt, at min søster måtte hjælpe ham gevaldigt ude i køkkenet, blev han stædigt ved. Vi skulle spise frokost der, og man skulle spise kl 13. Sådan var det. Og han blev rigtig glad, hvis man spiste meget. Det betyder meget, ved jeg også for mig selv, at folk kan lide den mad, men serverer for dem, men der var mere i det end det for min morfar. Det var også en form for omsorg: han var glad for at se sine børn og børnebørn spise, for så vidste han, de fik mad og alt var godt. I forhold til hvor mange af os der aldrig havde nogen penge, var det heller ikke en helt åndssvag tanke.

Før jeg bringer jer dagens opskrift og kommer til pointen med at bringe min morfar end i lever-billedet, skal i lige have en lille hyggelig anekdote om min morfar. For ikke nok med at han sørgede for at alle fik god forplejning, når vi var der, var han glad for at købe mad til folk nede i den lokale fakta. Og det skulle være dåser, for de kunne holde sig. Men da han ikke altid kunne se, hvad der stod på dåserne, var det af og til lidt spøjse ting, han kom tilbage med. Min søster, som var hos min morfar meget ofte, plejede at læse op for ham, hvad han havde købt. Så morede han sig over at finde ud af, hvad det var. Både min søster, mine forældre og jeg har ofte haft mange sære dåser i vores køkkenskabe.

Grunden til at jeg bringer min morfar ind i det her, er fordi, lever minder mig om ham. Hverken mig eller min mor har været den store fan af kalvelever, men min søster er og nogle gange fik vi lever og hakkebøffer til de kræsne ovre hos min morfar. Det var det eneste sted, jeg blev præsenteret for andet end fuglelever (som sjovt nok var populært hos alle i min familie) som barn.

Men da jeg flyttede hjemmefra og kom på SU, fik jeg øjnene op for leverens herligheder – og dens fordelagtige pris! Når kødet var meget sundt og kostede under 30 kr. pr. ½ kg. blev jeg nødt til at lære at elske det. Siden har jeg prøvet både kalve- og gedelever. Da leverens popularitet i Danmark (eller i hvert fald i København) åbenbart har vist sig at være dalende, er det blevet sværere at få fat i det og prisen er gået op. Heldigvis tager jeg af og til på højst fordelagtige indkøbsture til Sverige, hvor man kan få både lamme- og okselever for en slik.

Det har dog været svært altid at vide, hvordan jeg skulle servere den, indtil jeg fandt denne opskrift. Alle mine lever-forbehold er forsvundet med denne meget delikate opskrift. Jeg håber, i vil nyde den ligesåmeget som jeg har gjort.



Lever Marsala


1 løg, skåret i tynde både

1 stort fed hvidløg, skåret i tynde skiver

½ spsk tørret ramsløg

– steges i smør på en pande ved svag varme, indtil løgene er bløde. Det tager ca. 10 min.

4 tørrede figner

1 tsk salt 

2 spsk balsamico

-fignerne skæres i kvarte og alle ingredienserne tilsættes løgblandingen. Det steger med i et par minutter, til balsamicoen er kogt væk. Blandingen tages af panden og sættes til side.

2 skiver pancetta ell. bacon

1 håndfuld svampe

– svampene og baconen skæres i tern og steges på panden ved svag varme til fedtet er smeltet og svampene er møre. De tages op og sættes til side.

2 store stykker kalve-, okse-, lamme- eller gedelever ca. 400 g. (jeg har brugt okse- eller kalvelever, men det kommer lidt an på, hvad man kan få fat på.)

– krydres med salt og peber ogsbrunes på panden ca. 1 minut på hver side,

2½ dl. oksebouillon

3/4 dl. marsalavin

-tilsættes sammen med løg- og bacon/svampe-blandingen. Det hele koges sammen ca. 5 min. til leveren er rosa indeni. Serveres med mos (jeg har brugt blomkålsmos) og persille.

One thought on “Lever Marsala

Leave a Reply

