Paleo Pizza

paleopizza

det er ikke så forfærdeligt originalt at komme med en opskrift på pizza med få kulhydrater, men jeg synes alligevel, jeg ville dele min version. Nej, bunden bliver ikke sprød. Man kan godt spise den med fingrene, dog, men hvis man vil have en rigtig pizza med en bund, som smager af rigtig brød, ville jeg nok vælge at bage en rigtig pizzabund. Jeg har en udmærket opskrift på en forrygende og nem speltpizzabund, som jeg vil dele herinde, så snart jeg får lavet den.

Jeg bager ikke denne pizza for at få smagen af helt almindelig pizza. Jeg bager den, fordi jeg rigtig godt kan lide den og fordi jeg synes, den er fantastisk på sin helt egen måde. Opskriften kommer dog lidt på slum: det er lang tid siden, at jeg har fået lavet den og var ikke så god til at få skrevet ned på det tidspunkt. Jeg har gang i en masse kokkerier for tiden, men har ikke fået tid til at overføre billeder fra kameraet endnu. Vi får nemlig gæster til julefrokost på søndag og jeg skal have sørget for en del ting. Bl.a. var det meningen at gæsterne skulle have browniekage og eggnog cheesecake til dessert, men jeg blev hverken tilfreds med den ene eller den anden opskrift. Nu skal de have julede romkugler til dessert i stedet. Derudover pønser jeg på, om jeg burde lave en clafoutis (som jeg længe har villet lave) eller min vildt gode honningkage også. Det er svært. Derudover har jeg lavet frikadeller, leverpostej og fiskefrikadeller og frosset ned, så det bare skal tages frem og varmes op – og alle gæster tager noget med, så der kommer ikke til at mangle noget. Jeg vil også lave en god rødkålssalat og køber muligvis en medister og en blodpølse. Jeg ranter for vildt lige nu og er gået lidt for meget amok med madlavningen, så vi sikkert kommer til at have rester til resten af ugen. Jeg ved det godt, men jeg kunne vildt godt tænke mig et overdådigt buffetbord. Jeg skal også have forsøgt mig med at tweake opskridten på eggnog cheesecake, så jeg kan få lavet en, jeg er tilfreds med, men det må vente til senere på måneden.

Nu til dagens opskrift!



 

Paleo Pizza


8 æg

100 g. hytteost

ca. 600 g. revne eller blendede grøntsager. (her kommer dagens snyd: jeg plejer ikke at bruge faste grøntsager til det her, men køber en stor pose blomkåls/broccoli/gulerods-blanding for ingen penge i dagligvarebutikkerne. Jeg tør blandingen op og hælder evt. vand fra og så virker det fint. Man kan få blandingen hele året, det er nemt, billigt og det blender fint ud. Så hvis man ikke er så glad for små grøntsagsstykker i sin pizzabund, er det helt klart at anbefale.)

4 spsk. fiberhusk (prøv dig frem. Jeg er lidt usikker på mængden.)

evt. 1 spsk. tørret basilikum

salt, peber, evt. chili eller noget krydderi

 

– det hele blendes sammen og smøres ud til et tyndt lag på en bageplade. Forbages ved 175 grader i ca.10-15 min. til den er gylden og gennembagt. Så kan du putte fyld på, alt efter hvad du har lyst til. Jeg er især glad for tomatsauce, ost, pepperoni, ananas og chili 😀

 

Leave a Reply

