Glædelig Krampusnacht og kåring af månedens onde kvinde


glædelig Krampusnacht! Til alle dem, som ikke ved, hvem Krampus er, vil jeg lige kort opridse. Kort fortalt er hans julemandens sidekick, som tager med rundt og straffer de slemme børn med pisk, kogning eller en tur i helvede. Han er en djævelagtig skikkel med en lang tunge og horn i panden. Som jeg ser det, har Santa og Krampus en good cp/bad cop rutine kørende, som virker meget effektiv. Du kan finde meget mere dyddegående materiale om ham, end det jeg lige har givet – jeg vil gerne anbefale hans engelske wikipedia artikel, som giver et godt overblik over hvem han er og hvordan man bedst fejrer hans aften.

Som det fremgår af artiklen, er der tradition nogle steder i Østeuropa for, at unge mænd tager i byen klædt ud som Krampus. Jeg er for doven til at klæde mig ud som nogen som helst i dag. Og tage i byen. Jeg er heller ikke en mand. Så hvordan skal jeg fejre Krampus? Svaret må være kage. Svaret er oftest kage. Og en god film. – og jeg har begge dele! Jeg har en god kage med abrikoser 😀 (som jeg snarest vil tage billeder af og poste opskriften) og Rare Exports fra 2010, som er en skummel, islandsk julefilm, hvor Krampus netop spiller en rolle. Hvis man er til antijulefilm med kulsort humor, er denne lige sagen.

Før jeg giver mig i kast med dette, vil jeg kåre månedens onde kvinde og den allerførste her på bloggen! Den sublime onde kvinde er dette skønne væsen, som er noget mere eksperimenterende med sin kost, end jeg har lyst til at være:

gryla-2fe4664d4a11f7eb

Navnet er Grýla, en islandsk sagnfigur. Jeg har endnu ikke fundet ud af, om hun er jætte, trold eller et andet væsen, men jeg vil opdatere om Grýla hele måneden med fortællinger, links og forhåbentligt videoer og billeder. For lige kort at ridse op hvem hun er, kan det fortælles at hun er moder til de 13 islandske julesvende, som hvert år giver gaver til de islandske børn en for en i 13 dage. Selv straffer hun de slette børn og tager gerne en bid med.

Nu vil jeg gå nyde min film og min kage og min fredag aften hjemme hos mig selv 🙂

Leave a Reply

