Æblegløgg

æblegløgg1

Jeg drikker sjældent alkohol efterhånden. Det er hverken fordi, jeg ikke synes, det kan smage godt eller pga. et princip, men simpelthen fordi jeg får det for dårligt af det: Jeg har det altid skidt flere dage efter, jeg kan ikke sove om natten, når jeg har alkohol i blodet (Jeg har fået at vide, at alkohol hjælper en til at sove og at det derfor ikke burde virke sådan på min krop. Men det gør det altså: jeg kan ikke sove, før jeg er blevet ædru igen.) Så derfor bliver mit alkoholindtag lidt til husbehov og sjældent så meget, at jeg bliver fuld af det. Det er fint. Man er jo også godt i gang med at forgifte sig selv, når man drikker, og det bryder jeg mig heller ikke om at tænke på. 

Jeg drikker ret ofte i vinterhalvåret denne alkoholfri æblegløgg. Den kan dog sagtens blive alkoholiseret. Jeg ville anbefale rom og evt. calvados. Opskriften tager udgangspunkt i Claus Meyers æblegløgg med nogle få ændringer.

Jeg har brugt multebær i gløggen i stedet for rosiner og tranebær, fordi der for et stykke tid siden var et rigtig godt tilbud i netto, hvor jeg endte med at købe en halv snes pakker. De smager rigtig godt i, men kan sagtens udskiftes til tranebær eller rosiner. Især tror jeg, at en blanding af multebær og tranebær vil være ret godt i.

[yumprint-recipe id=’6′]æblegløgg2

Leave a Reply

