Julefrikadeller

julefrikadeller

I søndags holdt vi julefrokost for familien. Jeg fik lavet en masse mad, blev plaget af stress og det hele endte i kaotisk oprydning. Men selve frokosten gik meget godt og der var masser af god mad, stemning og ikke mindst hygge. Jeg fik taget billeder af bordet, som jeg vil dele med jer senere i dag og har også nogle gode opskrifter på julefrikadeller med rødkålssalat, fiskefrikadeller og karrysild. Jeg havde desuden bagt mit eget brød – det blev det svenske Vortbrot, men jeg er ikke helt tilfreds med opskriften, så jeg vil ikke dele den herinde, da jeg vil smide den væk og prøve en anden opskrift en anden god gang. Der var ikke egentligt noget galt med det, jeg synes bare, det var lidt kedeligt.

De her frikadeller er dejligt julede. Jeg synes, de er supergode varme og ret kedelige kolde.



 Julefrikadeller


1 kg hakket kalv og flæsk

2 tsk salt

– røres grundigt sammen til kødet bliver sejt (hvis du har lidt svært ved at bedømme det, hvilket jeg godt kan have, så rør til du bare ikke gider mere.)

2 spsk kalvebouillonpulver

1½-2 dl. øl

2 æg

3 spsk havregryn

1 tsk allehånde

1 tsk nelliker

1 tsk ingefær

1-2 tsk muskatnød

– røres i dejen og frikadellefarsen er færdig. De skal steges på en pande helst i en blanding af olie og smør for at opnå den rigtige sprøde konsistens, men hvis nu kun har den ene af tingene, skal de nok blive spist alligevel. Et godt tip er at komme de formede frikadeller på en rygende varm pande og brune dem på begge sider. Skru så ned på lav blus og steg dem færdige. Det gør frikadellerne saftigere og er et godt tip også til bøffer, kylling og andet kød, som skal en tur på panden. Mine frikadeller blev spist med brun sovs (fra pulver da jeg havde travlt), brød og en helt fantastisk rødkålssalat, som i snart får opskriften på.

Leave a Reply

