Uncovering Grýla: part 1

450px-GrýlaLegenderne om troldkællingen Gryla har så vidt vides sit rodfæste i Island, men går muligvis udover og har betydning i både Færøerne og Shetlandsøerne. Hun er kendt i Island helt tilbage fra 1100-tallet, hvor hendes navn indgår i sagaen om Kong Sverri skrevet af abbeden Karl Jónsson. Det er først i 1600-tallet, at hun begynder at blive associeret med julen.

Man at hun i middelalderen kan have været forbundet med hedenske traditioner, hvor mytologiske skabninger kom på hus-besøg. Det har ofte bestået i, at almindelige mennesker har klædt sig ud som trolde eller andet og kommet på besøg hos forskellige familier. Når man optrådte som et andet væsen, var det sjældent man talte – og aldrig med ens rigtige stemme – ofte udbrød man lyde som dyr. I de huse man besøgte, var beboerne forpligtet ofte forpligtet til at byde en mad. Hun er blevet beskrevet som et stort uhyre klædt i skind med 15 haler. Hver hale holdt 100 poser og hver pose kunne indeholde 20 børn.

I følge julelegenden bor hun oppe i de islandske bjerge sammen med hendes 3. mand, Leppalúði, som er en doven trold. De er forældrene til de 13 islandske julesvende, som kommer med gaver til de artige børn i 13 nætter op til jul. Har man opført sig pænt, får man gaver i sokken – og hvis man har været uartig, kan man finde en rådden kartoffel i stedet!

Grýla besøger også børn op til jul, men der er ingen gaver at hente fra hende. Til gengæld spiser hun uartige børn og det siges, at der aldrig er mangel på mad til Grýla. Hun prøver at få fat i alle børnene, men det er kun de uartige, hun kan nå. Det siges, at hvis man virkelig angrer sine gerninger. bliver hun nødt til at give slip på een. Til gengæld siges det også, at Grýla aldrig mangler mad.

Hun er derudover ejer af jólaköttur, eller Julekatten, som er en gigantisk og ondsindet kat, der gemmer sig i de kolde juledage. Det siges, at den spiser de mennesker, som ikke har fået nyt tøj før jul.

 

 


links:

kort om Gryla: link link

wikipedia om Grýla

og til sidst rigtig spændende læsning om Grýlas oprindelse og praksis i middelalderen

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s