Svenske Peberkager

svenskepeberkager

Nogle af de første julesmåkager, jeg bagte i år, var nogle dejlige peberkagekager, som nu hænger på mit lille juletræ. Jeg bagte dem egentlig, fordi jeg gerne ville lave et peberkagehus og jeg havde en ide om, at jeg skulle lave det fra bunden af. Næste år køber jeg et, som jeg bare skal dekorere. Væggene blev skæve og ville ikke sidde sammen. Men det gik alt sammen: huset endte som smulder i nogle dejlige romkugler og jeg fik lavet hjerter, krampusser, gingerdeadmen (som er vist på billedet) og små batman-logoer til juletræet. Jeg har i tidens løb fået samlet nogle sære småkageforme sammen, ja.

Opskriften på disse dejlige småkager kan jeg ikke tage æren for. Jeg kan faktisk ikke tage æren for opskrifterne til nogen som helst af de småkager, som jeg har bagt i år. Men det er også synd at ændre på noget, som i forvejen er så dejligt. Opskriften her er fra den svenske kogebog: “Det Svenska Köket: Mat för hela Året” af Margareta Schildt-Landgren, som jeg kun kan anbefale at kigge efter, hvis man alligevel er i Sverige. Det er en rigtig hyggelig kogebog med svenske opskrifter og masser af stemningsfulde opskrifter. Peberkagerne her er Mor Lisas Peberkager, hvilket er en stor del af grunden til, at det var lige denne opskrift, som jeg måtte prøve. Jeg er godt nok ikke en mor, men jeg er en Lisa! Her kommer opskriften oversat til dansk:



Mor Lisas Pepparkakor


150 g. smør

150 g. sukker

150 g. lys sirup

– smeltes sammen i en gryde ved lav varme til smøret er smeltet og sukkeret er opløst. Lad massen stå og svale/køle af

1½ tsk stødte nelliker

1½ tsk stødt ingefær

1 tsk kanel

1 tsk natron

1 æg 

– røres i den afkølede sukkermasse.

½ kg. hvedemel

– røres i dejen. Derefter skal den hvile i køleskabet til næste dag. Næste dag skal dejen stå lidt tid på køkkenbordet, til den er blød nok til at have med at gøre. Så kan den rulles tyndt ud og udstikkes enten med figurer eller med toppen af et glas, hvis du ikke har nogle udstikkere og bare vil have dem runde. Eller du kan skære det hele i firkanter i ønsket størrelse, hvis de bare skal spises hurtigt!

De skal bages i ovnen ved 200 grader i ca. 5-7 minutter. Hold øje med dem – det kommer meget an på, hvor tyndt du har rullet dem!

og glædelig 4.søndag i advent til alle! Jeg skal ud at rejse i morgen tidlig og til julefilmaften i aften, så det er en travl dag i dag, men jeg håber at få lavet en opdatering i aften om månedens onde kvinde – når jeg det ikke, får i den i morgen!

 

One thought on “Svenske Peberkager

Leave a Reply

