1.juledag: Historiske Julesmåkager

histsmå1

Glædelig 1. juledag. Jeg håber, at i alle havde en god dag i går og kom igennem natten, uden at skulle vækkes af ånder eller andet godtfolk. Jeg har i år holdt jul på et hotelværelse i Stockholm. Det var hyggeligt- Både gløggen og maden var kold og bordet var for lille til, at vi alle kunne sidde omkring det. Men det var hyggeligt og sjovt at holde jul på en anderledes måde. Om aftenen gik vi tur i oplyste svenske juleby og så alle julelysene skinne igennem den mørke og meget kolde nat. Efter en 23. december hvor gaderne var tunge af mennesker, der havde travlt med at finde den sidste gade, var det dejligt at opleve, at gaderne var næsten tomme. Alle havde nået det – forhåbentligt – og sad nu i varme stuer med alle dem, de har kær og juleskinker.

Senere i dag skal jeg på tur til Skansen, hvor jeg vil se på alle dyrene og de fine juestuer. Jeg håber, at især lossen og jærven vil være i humør til at komme frem.

I dag er der flere opskrifter samlet i een tråd: det er opskrifter på denne juls småkager. De fleste af dem har jeg lavet mange år i træk og er de småkager, som bliver efterspurgt ved juletid af min familie. Det er desværre ikke mig, der har opfundet opskrifterne, og opskrifterne er da også væsentligt ældre end mig. Det er hyggeligt at tænke på, hvor mange år de opskrifter har overlevet. De er bestemt ikke holdt op med at være gode.

Her kommer opskrifterne: der er til vaniljekranse, pebernødder og jødekager. Peberkager fik i tidligere og mine finskbrød skal jeg lige genfinde.

[yumprint-recipe id=’2′]histsmå2

[yumprint-recipe id=’3′]

histsmå3

[yumprint-recipe id=’4′]


Dagens nisse:

Så er det tid til dagens islandske julesvend:

Stekkjastaur

Den første søn af Grýla, som jeg vil fortælle lidt om er Stekkjastaur. Han ankommer til menneske d.12.12. og tager hjem i dag d.25. Han, ligesom de andre julesvende efterlader gaver til de søde børn og rådne kartofler til de slemme. Han er derudover kendt for at genere dine får. Han driller og suger mælken fra fårenes yvere. Han er hjulbenet, så det er lidt af en udfordring!

 

 

Leave a Reply

