2. Juledag: Marcipan Gremlinskager med Irish Coffee

irishcoffeekransekage

Kransekage er en dejlig men også en meget sød spise – desværre ofte alt for sød til mig. Derfor var jeg i år ude i køkkenet for at forsøge at alkymisere mig frem til en ny variant. Nytårets fine kransekager er elegante småkager, som ligger perfekt formede som enten aflange stænger eller i fine ringe, som bliver lagt ovenpå hinanden til store runde kagetoppe med glasur på. Disse kager bliver ikke smukke. Disse kager henleder tankerne på gremlins. Jeg har været lidt i tvivl om, hvad jeg skulle kalde dem (hvilket er grunden til, at de har et andet navn på billedet), men Gremlinskager kan jeg godt forholde mig til.

De er skøre, men de smager rigtig godt. Det er de kager, jeg har besluttet mig for, at jeg ikke behøvede dele med andre i år, men bare spise helt selv.

Før jeg deler opskriften, vil jeg ønske alle en glædelig 2.juledag. Jeg var i går på en fantastisk klar, solrig og meget kold tur på Skansen. Vi så fine juledækkede stuer, nordiske dyr der lå og hyggede sig i de snedækkede landskab og håndfodrede egern og småfugle 🙂 Jeg har også fået en fin broncebroche og en eventyrbog tegnet og fortalt af Peter Madsen i julegave. Jeg er glad. I morgen vil jeg fortælle lidt om vores noget utraditionelle julemad i år.



Marcipan Gremlinskager med Irish Coffee


 ca. 400 g. marcipan (med mindst 60 % mandler)

1 spsk instant kaffe (jeg har et meget fint pulver, men hvis du bruger en af de varianter med grovere tekstur, kan det godt være, du skal opløse det i noget pulver.)

2 spsk whiskey

2 æggehvider

– blandes godt sammen.

100 g. grofthakket hvid chokolade

– røres i. Dejen formes til små kager så godt du kan. Den er meget snasket. Jeg vil tro, du kan komme den i en tyk sprøjtepose og sprøjte den ud i fine faconer, nu jeg tænker over det. Men så vil det ikke være rigtige gremlinskager.

Bag dem i ovnen ved 175 grader i ca 10-15 min. til de er lysebruge og gennembagte.

Lad dem køle helt af, før du nyder dem.


 

Dagens nisse:

Giljagaur

I dag rejser Giljagaur tilbage til Grýla. Siden d.13.december har han gemt sig i brøndene og ventet på enhver chance for at stjæle komælk fra gårdene.

Leave a Reply

