4. Juledag: Årets konfekt: Syltede Klementinskaller og Peanutdadelkugler

syltede klementinskaller

I går aftes vendte jeg hjem til en sneklædt by. Selvom jeg savner at være på ferie, var det ikke så ringe at gå på det nyfaldne sne i mørket og dreje ned af den lille vej med det store juletræ, som ihærdigt prøver at nå op til etagebyggeriets tag. Selvom jeg bor tæt på Københavns travle gader, føles min lejlighed som en lille hemmelig hule gemt væk fra alle de stressede mennesker. Ud af mit lille stuevindue kan jeg se hen på Kirkegården, hvor buske og træer – og grave – får lov til at stå i fred. En af dagene skal jeg hen og besøge min mor og mine bedsteforældre, som ligger derhenne. Jeg stillede lys hos dem lige inden, at jeg tog afsted, men de skal også ønskes at godt nytår.

Jeg er i lidt nostalgisk humør, så jeg vil lige dele en fin lille julesang:

I skal også have et par opskrifter på årets konfekt.

I år har jeg ikke fået lavet så meget, som jeg plejer, tilgengæld har jeg kun lavet ting, som jeg ikke har prøvet før: syltede klementiner og peanutdadelkugler. De første lavede jeg, fordi jeg havde fået købt en pose økologiske klementiner og ikke kunne lide at smide skallen ud. Det andet lavede jeg, fordi jeg gerne ville lave noget konfekt til min kærestes mor, som gerne måtte være lidt sundere og gerne måtte indeholde en masse nødder, da hun er ret vild med dem. Begge ting blev rigtig godt.



Syltede Klementinskaller

inspireret af en opskrift fra 1796


skallen af 750 g. usprøjtede clementiner

– vaskes og skæres i lange tynde strimler. De puttes i et glas med låg og overhældes med vand og sættes i køleskabet. Der skal de stå i 4 dage. Hver dag skal vandet hældes fra, skallen skal skylles og de skal overhældes med nyt vand. På fjerdedagen overhælder man dem med nyt vand og koger dem, til de er bløde. Det tog ca. en halv time for mig. Derpå tages de op af vandet og tørrer af på køkkenbordet. Når de er helt tørre, hældes de tilbage i glasset. Det vand du brugte til at koge clementinerne i skal nu koges op med

250 g. sukker.

-Når det har konsistens som en sirup hældes det over klementinerne. Låget sættes på igen og det hele står og passer sig selv i 3 dage. Når de 3 dage er gået hældes det hele op i en gryde og koger ind til væden er væk og clementinerne er fuldstændigt dækkede af sukker. Lad dem blive kolde og gem dem i glasset i køleskabet. Du kan nu overtrække dem med mørk chokolade, hvis de skal bruges som konfekt. Ellers kan de bruges uden chokolade som pynt på kager og desserter.

syltklem2

 



 

Peanutdadelkugler


8 friske bløde dadler

– blendes fint

2 spsk crunchy peanutbutter

½ tsk vaniljepulver

20 g. hakkede peanuts, saltede eller usaltede alt efter smag

– røres sammen med dadelmassen. Derefter rulles den til kugler, som overtrækkes med mørk chokolade.


 

 

Dagens nisse: 

Þvorusleikir

Þvorusleikir vil stjæle dine skeer og slikke dem rene. Jeg tror dog ikke, han returnerer dem bagefter. Han er en meget underernæret nisse. Vi ses til næste år d.15.december!

Leave a Reply

