6. juledag: Tomte frappe

julefrappe2

Jeg er lidt bagud i opdateringerne. Gårdsdagens post stod delvist klar og ventede på at blive skrevet færdig og godkendt det meste af i går. Jeg fik først sendt den ud i det store internet her til aften. Dette skyldes, at jeg lige nu har travlt med både at forbedre mit blogdesign og at køkkenalkymisere. 

Jeg vil blogge om resultaterne af mit køkkenalkymi en af de kommende dage. Jeg vil blot fortælle, at resultatet er blodigt!

Dagens opskrift burde egentlig hedde en Nisse milkshake eller Nissefrappe. Men da jeg var i Sverige, var der en del cafeer, som havde Tomte Latte, en julekrydret latte, som egentlig bare er en Nisse latte på dansk. Men jeg kan godt lide ordet Tomte. Det har en hyggelig klang, så det vil jeg adoptere. Jeg lavede den første gang for at stykke tid siden ved et tilfælde, da jeg havde noget mælk og noget hjemmelavet dadelsirup liggende og en ubændelig trang til at drikke noget, der smagte som Baresso’s Salted Caramel Latte. Resultatet blev rigtig godt – ikke rigtig som den latte, men dejlig på sin helt egen måde, så jeg blev nødt til at genopfinde opskriften. 

[yumprint-recipe id=’5′]julefrappe


Dagens nisse:

Askasleikir

Der ER nogen, der gemmer sig under din seng. Han er bare ikke interesseret i at spise dig, men i at stjæle dine skåle og spise dine rester. Det er Askasleikir, som vi må vente helt til d.17.12. næste år med at se igen

Leave a Reply

