8. Juledag: Forloren Hare med Syltede Kvæder

forlorenand

Nu er vi havnet i et nyt kalenderår. Jeg håber, at alle kom helskindede gennem det gamle. Lige nu er verden udenfor et virvar af tømmermænd og fyrværkerirester på vejene. Det ser ikke særlig pænt ud, så jeg har trukket gardinerne for. Hos Køkkenalkymisten juler vi stadig. I dag burde jeg have fået 8 malkepiger af min kæreste, hvis han levede op til den gamle sang. Det er jeg egentlig meget glad for, at han ikke gør, ellers ville jeg til Helligtrekonger stå med 12 trommespillere, 11 fløjtespillere, 10 hoppende lords og 9 ventende ladies udover malkepigerne. Jeg er ikke helt sikker på, hvad jeg skulle gøre af alle disse mennesker i en lille 2-værelses lejlighed. Op til dag 7 kan vi muligvis godt snakke om det, der får man mest fjerkræ og bling.

Jeg ævler, så jeg vil komme til sagen. Jeg har lagt mærke til, at der er overordentlig mange opskrifter på min gavekalender, som omhandler søde ting. Der er ikke så mange opskrifter på egentlige hovedretter. Derfor tænkte jeg, at var et godt tidspunkt at dele min opskrift på forloren hare med kvæder med jer. Det er en gammel opskrift – det må i hvert fald være 3 år siden, at jeg lavede den og tog billederne. De har så bare ligget på mit kamera indtil jeg fandt dem for nylig. Jeg kan huske, at den var rigtig god – og vil egne sig godt til bordet juleaften, hvis man hverken er glad for flæskesteg eller and.

På billedet bliver den serveret med svampesauce og hasselbach kartofler.

UPDATE 18/1-2015.

I dag har jeg genskabt den forlorne julehare. Jeg skulle tjekke, om opskriften holdt, selvom det er længe siden, jeg har skrevet ned. Det gjorde den. Jeg har lavet den som frikadeller denne gang og serveret dem med rødkål, mos af søde kartofler og en brun sauce (en snydeversion fra glas 😉 )

nøddesteg3

nøddesteg4 

[yumprint-recipe id=’8′]syltede kvæder


 

dagens nisse: 

Skyrgámur

Dagens nisse er Skyrgámur! Gæt hvad han hugger fra dig 😀

 

Leave a Reply

