9.juledag: Gløgg-æbler til Æbleflæsk eller Blodpølse

gløggæbler2

I går var årets første Depri-dag. Jeg synes altid, det er svært, når nytåret er kommet og gået. Juletræer, lys og julehygge bliver taget ned og smidt ud landet over og januar virker grå og kedelig. Hvis december er nyfalden sne, er januar den sne, der har ligget et par dage og bliver sjappet, brun af jord og gul af tis. Så bliver jeg altid en smule nostalgisk. 2014 har været et hårdt år, men det er også hårdt at sige farvel til. 

Men jeg vil tro, at der også er mange, der er glade for, at julen er ovre. Julen kan være dejlig, men den kan også være stressende og en påmindelse om alle de ting, man ikke har. I det hele taget tror jeg, der er så mange følelser på spil i december, at januar virker flad. 

I det mindste er der Helligtrekongers at se frem til. Jeg håber lidt, at vi kan gøre det til en tradition at holde det i familien. Og dagen efter skal juletræet plyndres. 

Ævle ævle. I skal have dagens opskrift: Den kommer sig af, at jeg lavede noget gløgg i går på min depri-dag. Jeg ville gerne bruge min tid på et eller andet i køkkenet (det plejer at hjælpe på mit humør) og de havde både solbærsaft og rød druesaft i Døgnnetto. Gløggen blev ikke helt så god, som jeg gerne ville have – jeg tror, jeg puttede for mange nelliker i – så jeg vil ikke dele opskriften. Tilgengæld brugte jeg lidt af gløggen til disse æbler i morges, som blev rigtig gode. 

Gløggæblerne egner sig som tilbehør til bl.a. blodpølse og til æbleflæsk og, hvis du udelader løgene, som dessert med flødeskum til. På billedet bliver de serveret sammen med svensk blodpølse, sukrin og rødkålsbrød.

[yumprint-recipe id=’10’]gløggæbler1


 Dagens nisse:

Bjúgnakrækir

Med favnen fuld af røgede pølser drager Bjúgnakrækir hjem i dag. Han kom d.20. december og blev her længe nok til at være en plage for alle, som ville lave hjemmelavede pølser til et sønderjysk nytår.

One thought on “9.juledag: Gløgg-æbler til Æbleflæsk eller Blodpølse

Leave a Reply

