10. Juledag: Krydret Kirsebærsauce med Appelsin

kirsebærsauce

Jeg vil ligge ud med at fortælle et par små anekdoter fra gårsdagens køkkenalkymi. For det første viste det sig, at der ikke var noget som helst i vejen med min gløgg. Efter et par spsk honning og noget sødemiddel kom det til at smage ret godt. Jeg har sat det i køleskabet og gemmer det til Hellig Tre Konger. Jeg vil dog stadig ikke dele opskriften: den er blevet fin til sidst, men der er lidt for meget “hovsa” over måden, den kom til verden på. Jeg vil vente med at komme med en opskrift på gløgg, til jeg har en færdig variant, der er rigtig god og lidt mere gennemtænkt.

Derudover kastede jeg migselv ud i en ny udfordring i går: Flødekartofler. Til nytårsaften havde min kærestes svoger lavet nogle glimrende flødekartofler, som jeg smagte lidt på. Da min kæreste er ret glad for flødekartofler, synes jeg, jeg ville prøve. Det gik ok, men de var ikke nær så gode som dem, vi fik serveret nytårsaften. Challenge accepted! Jeg vil forsøge snart igen med flødekartofler til min kæreste og flødekinaradise til migselv! Nu har jeg skrevet det ned sort på hvidt, så kan jeg ikke så nemt løbe fra det.

Dagens opskrifter udarbejdede jeg for at have et alternativ til kirsebærsaucen, man kan købe i butikkerne. De er oftest fulde af sukker og ret kedelige i deres krydring. Derfor har jeg lavet et par alternativer, som jeg vil dele i dag. Den første er  på en krydret kirsebærsauce med frosne kirsebær. De kan være svære at få her i Danmark, men hvis du kommer et smut forbi Malmø, er det ikke et problem at få fat i frosne kirsebær.

[yumprint-recipe id=’14’] kirsebærsauce1


Dagens nisse:

 

Gluggagægir

De fleste islandske nisser kan godt lide at hugge et eller andet engang imellem. Potter, skeer osv. Gluggagægir er ikke så selektiv. Han peeper ind gennem dit vindue og leder efter ting at stjæle. Han tager hjem i dag, så bare rolig: dine ting er i sikkerhed nu! Bare ikke fra de sidste 3 nisser… 

 

One thought on “10. Juledag: Krydret Kirsebærsauce med Appelsin

Leave a Reply

