Renæssance Fiske-bakelser med Romersk Sauce

bakfisk1

 Midt i juledagene skal der også være plads til nogle ujulede opskrifter. Denne ret lavede jeg tidligere i december og hører til i kategorierne for middelalder og Kjørmes knud (Kyndelmisse) i Vinterkøkkenet. Det er en meget fin opskrift og et værre miskmask af tidsaldre. Jeg tror dog stadig, den ville fungere som en forret til en Game of Thrones tema-aften. Fiskebakelserne er stærkt inspireret af en opskrift fra renæssancen og saucen er en adaption af en romersk fra det 1. århundrede. Den smager godt og er en lidt anderledes måde at spise fiskefrikadeller på.

Jeg spiste dem sammen med stuvet grønkål og pandekager, men de ville være ligeså gode som pålæg. Saucen er nemlig så sparsom i volume, at den lægger sig rundt om bakelserne uden at danne en sø omkring. Jeg har opdateret opskriften som 2 individuelle opskrifter, men jeg vil bestemt anbefale at spise dem sammen. 

[yumprint-recipe id=’12’]bakfisk2

[yumprint-recipe id=’13’]

Leave a Reply

