12. juledag: Min bedste Falske Risalamande eller Hytteost a la Mande

hytteostauxmandes1

Så er der kun 1 dag tilbage af julen. I morgen skal vi fejre Helligtrekonger og på onsdag skal der plyndres juletræ og se de sidste julefilm. 

Her på bloggen har jeg dog endnu et par juleopskrifter, som skal deles og det kan godt være, at der dukker nogle flere op henover julen. Ellers gælder det forberedelserne til både kjørmes knud, fastelavn, mardi gras, valentinsdag og det kinesiske nytår, som kommer i februar. Jeg tror dog ikke, jeg kan nå at fejre det hele, men der er i hvert fald noget at se frem til! 

Opskriften i dag er på en vaskeægte hytteost a la mande, som er en vaskeægte LCHF opfindelse, som jeg er ret glad for. Det er der vist mange, der er, for der florerer tonsvis af opskrifter på det rundt omkring på nettet. Jeg har prøvet rigtig mange af dem af, for jeg kan rigtig godt lide risalamande, men jeg kan på ingen måde lide kalorierne. Jeg er heller ikke, når det kommer til stykket, særlig vild med ris, så det gør mig ikke noget at skifte dem ud. Jeg har afprøvet forskellige former for LCHF a la mande – bl.a. chia a la mande, og selvom jeg er glad for chiagrød, smager det bare ikke rigtigt i denne sammenhæng.  Jeg har derudover prøvet risalamande lavet på Madbandittens risengrød, på blomkåls-risengrød og mange forskellige versioner lavet på hytteost. 

Jeg kom frem til 2 versioner, som jeg er ret pjattet med. Det er oftest dem, jeg ender med at lave til mig selv. De smager selvfølgelig ikke fuldstændigt som risalamande – det skal man lave rigtig risalamande før – men de smager aldeles glimrende som desserter eller sød morgenmad i sig selv.

Den 1. version vil jeg ikke give en decideret opskrift for. Den er meget simpel: ca. ½ kg hytteost blandes med flødeskum pisket af 2½ dl risflødeskum (den kan fås i velassorterede helsekost), mandler og vaniljepulver. Risflødeskummet har en sød og aromatisk smag, så alt efter hvor sød du vil have din risalamande, skal der muligvis slet ikke tilsættes sukker. Jeg plejer ikke selv at gøre det.

Den anden opskrift er min yndlings opskrift på falsk risalamande. Den er ret så fedtfattig, så man kan sagtens spise den som mellemmad uden dårlig samvittighed.

 Hytteost a la manderne kan evt. serveres med kirsebærsauce eller blåbærsauce.

UPDATE

Jeg har her på det sidste måtte sande, at der ganske rigtigt er forskelle på kvaliteten og konsistensen i de forskellige mærker af hytteost.Jeg har prøvet en del forskellige mærker igennem og forskellene var ret tydelige. I de fleste opskrifter, hvor osten bliver varmet, betyder forskellene ikke så meget. Men til hytteost a la mande, er det noget andet. Jeg vil anbefale at bruge hytteost fra levevis, som har store og bløde hytteostklumper i. De giver den konsistens, som minder mest om kogte ris.  Derudover skal hytteosten helst ikke stå flere dage i køleskabet. Så bliver den hurtigt sej. 

[yumprint-recipe id=’18’] hytteostauxmandes2


Dagens nisse: 

Ketkrókur

Han ankom d.23.12. og tager hjem i dag. Ketkrókur er en lumsk nisse, som godt kan lide at stjæle kød. Han har en lang stang med en krog på til at hjælpe sig med det.

 

 

One thought on “12. juledag: Min bedste Falske Risalamande eller Hytteost a la Mande

Leave a Reply

