Uncovering Gryla: part 2

Gryla

 

I løbet af de sidste 13 dage har jeg vist billeder og fortalt kort om de 13 islandske julenisser, som er 13 af Grylas børn. Hun skulle så vidt vides have i hvert fald 69. 

Nisserne er i dag nogle uromagere, men var førhen noget grummere væsener. Faktisk var historierne man fortalte børnene om Gryla, nisserne og julekatten så grumme, at man i Island i 1700 tallet vedtog en lov mod at skræmme børnene med historierne. 

Frygten for Gryla i dag er da heller ikke overvældende i det islandske samfund og hendes storhedstid ser ud til at være bag hende. (selvom man jo aldrig kan vide sig sikker…) Jeg har desværre ikke nået at få skrevet helt så meget om Gryla, som jeg gerne ville, men hvis jeg får læst mere om hende i løbet af året, vil jeg opdatere siden yderligere. I morgen vil jeg nemlig afsløre januars onde kvinde og (næsten) holde op med at lave juleopdateringer.

Kunstneren bag de fine billeder, der har været af nisserne i løbet af juledagene og af Gryla i dag, er lavet af den talentfulde Brian Pilkington og er linket til hans hjemmeside.

 

Hvis man vil vide mere om fejringen af jul i Island, er her et link til en overskuelig, men rimelig udførlig beskrivelse på engelsk.

Leave a Reply

