Mine bedste billeder fra julen 2014 og kåring af januars onde kvinde

tiv5

I dag tyvstarter vi på juletræsplyndringen og det meste af julepynten tages ned. Jeg er bange for, at mit gamle plastickjuletræ også ryger ud – grenene er begyndt at falde af og det er langt fra så pænt, som det tidligere har været. Så jeg tænkte, jeg ville opdatere med 2 blogindlæg i dag, hvor jeg kunne gøre status over julen.

Dette blogindlæg vil vise nogle af mine yndlingsbilleder fra i år frem og afsløre den nye onde kvinde. Det næste vil vise nogle af de juleborde frem, som jeg har fået taget billeder af i år og komme med en lille juleopskrift.

Det første billede, som bliver vist ovenover, er jeg ret glad for. Det er inde fra tivoli af, som i år havde Alpe-tema. Det var ikke fordi, man kunne mærke det over hele forlystelsesparken, men der var lidt sne og alpe stemning over det alligevel. Blandt andet er det blålige tårn i baggrunden et alpetårn. En nævneværdig ting inde fra Tivoli i år, er, at der var kommet en stand, som udover gløgg solgte LCHF venlig mad som bl.a. æggewraps og så vidt jeg kunne se også LCHF æbleskiver! Jeg håber bestemt, at den kommer tilbage næste år, for jeg fik kun prøvet deres alkoholfrie gløgg. Jeg har erfaret, hvor svært det kan være at spise ud, hvis man vil skære ned på eller helt undgå kulhydrater og det var ret fedt, at der var kommet et alternativ inde i selve Tivoli.

Derudover kan jeg kraftigt anbefale at bestille billetter til the Crazy Christmas Cabaret, hvis man er til engelsk kabaret humor. Det er nu 6. år i træk at jeg ser den – og den har aldrig svigtet i at gøre mit humør lidt bedre i en stresset juletid.

 

fri1På Frilandsmuseet mødte jeg nissen! Det er ikke verdens bedste billede, men man skal bevare de øjeblikke, hvor man er heldig nok til at rende ind i den drilagtige nisse- især når han også er i godt humør!

 

stockholm5

I Stockholm var der herligt julet overalt. Deres egagement i overdådigt julepynt giver København baghjul med bl.a. kæmpe lysende elge. Men i Gamla Stan i hjertet af Stockholm, ligger der en rigtig god science fiction og fantasy butik, som jeg besøgte et par gange. I vinduet var der udstillet nogle meget fine (og nørdede) peberkage huse og figurer, som var helt fantastiske – meget mere fantastiske end de lysende elge. Bedst var dette Game of Thrones Gingerbread throne. Hvem der bare havde såden et! Det ville blive muggent, gammelt og ulækkert, for jeg ville aldrig nænne at spise det eller at smide det ud.

julskansen5Da vi var på Skansen d.25.december, gik vi ind i nogle af de forskellige huse, der havde åbent og så på juleudsmykninger. I et af de små, fattigere gårde startede vi med at gå ind i et lille dunkelt belyst værelse, hvor der var et lille bord med 2 stole omkring. På den ene af stolene sad dette her – vi blev noget forskrækkede først, da vi troede, at det var et menneske, der sad der. Jeg kan kun gå ud fra, at det må være en vaskeægte julebuk. Ikke dem af halm, selvfølgelig, men et kostume som blev brugt førhen. Tidligere var julebukken et menneske, som havde klædt sig ud som en buk og tog fra dør til dør til folk. Den spiste og drak med og underholdt de “rigtige gæster”. Oftest påtog den sig også opgaven med at fortælle sladder om de mennesker, der var til stede, så der ikke var nogen hemmeligheder juleaften. 

Julebukkens oprindelse af uvis – der er både snak om, at traditionen kan stamme fra middelalderens krybbespil, hvor der ofte optrådte en buk, eller helt tilbage fra før kristendommen, hvor den muligvis kan symbolisere en af Thor’s bukke. 

 

julskansen6Det sidste billeder her har jeg, ligesom det første billede, bare taget med, fordi jeg blev ret stolte af dem. Det er vinduet i Stora Gungan i Skansen, hvor vi sad og fik et glas varm kaffe og gløgg på en meget kold dag.


 

og nu er det tid til at afsløre månedens onde kvinde:

snedronningen1

Snedronningen (fra HC Andersens eventyr vel at mærke, ikke Disneys. Disneys Frozen fungerer rigtig godt som film, men rigtig dårligt som filmatisering af eventyret,)

 

 

 

 

Leave a Reply

