Havregrynskugler: en basisopskrift

havregrynskugler1

Jeg opdagede i går efter endt juletræsplyndring til min store forfærdelse og fornøjelse, at jeg havde taget fejl. Jeg troede, at det var d. 7., jeg burde bære julen ud – men det er først d.13.! I hvert fald hvis man følger den svenske tradition og vedtager, at julen ender, når Knud bærer julen ud. Det er Knud Lavard, eller Knud den Hellige, som bliver refereret til. Tidligere lå hans dag d.7. – men ikke siden 1600-tallet. 

Det er til min forfærdelse, fordi jeg allerede har fjernet det meste af julepynten (hvilket jeg nok kommer over) og til min fornøjelse, fordi jeg nu har en legitim begrundelse for at blive ved med at komme med juleopskrifter lidt endnu. Jeg har alkymiseret så meget den seneste tid, at det simpelthen ikke er alle de julede opskrifter, der er kommet op endnu. Derudover er jeg gået på rov i supermarkedernes juletilbud og har derfor en del ingredienser til julemad, som jeg skal have brugt.

I dag vil jeg bringe en basis-opskrift på havregrynskugler. De små stykker konfekt er en dejlig måde at få brugt nogle af sine rester på, da fyldet i dem kan varieres ret meget. Jeg lavede selv en version med lidt baileys i til min far denne Helligtrekonger. Brug derfor det du har af søde rester, som du gerne vil af med og som du synes, vil passe godt i. Du kan nyde dem selv eller ødelægge en af dine nærmestes januar-slankekur.

[yumprint-recipe id=’20’]havregrynskugler2

 

Leave a Reply

