Slåbbå: Samiske Blodpandekager

blodpandekager1Første gang jeg fandt en opskrift på pandekager lavet af blod, var , da jeg fik Jim Lyngvild’s kogebog om vikingetidsmad til min fødselsdag sidste år. De fleste kender ham vist fra tv, men da jeg ikke ser fjernsyn, har jeg aldrig set ham live. Men hans kogebog har nogle interessante opskrifter.

Her i juledagene, da det efter lang tids søgen endelig lykkedes mig at få fat i frossent okseblod i en dagligvarebutik i Sverige, besluttede jeg mig for at bruge en del af det til at lave blodpandekager. Jeg ville dog først undersøge deres oprindelse nærmere. I følge the almighty internet er blodpandekager ikke usete mange steder i Norden. I Sverige bliver de kaldt blodplättar, i Finland veriohukainen og i Estland veripannkoogid. Hos samerne bliver de kaldt slåbba og det er en samisk opskrift, jeg har har taget udgangspunkt i i mine kokkerier.

Blod er virkelig en overset ingrediens i den danske madlavning i dag. Jeg siger det ikke kun, fordi jeg er tilhænger af nose to tail-princippet og at jeg mener, at man bør udnytte så meget af et dyr som man kan, når man nu har været en medvirkende faktor til, at den har måttet lade livet.

Det er ikke mindst fordi, at blod virkelig ER godt. For det første har det en evne til at erstatte æg i opskrifter, som er meget behjælpelig, hvis man ikke kan tåle æg. Derudover er blod både meget jern- og proteinholdigt.  Der er lidt information om næringsforholdet i blod, hvis du følger dette link.  Blodpandekagerne er desuden lavet på rugmel, så low carb er de ikke, men tilgengæld er de fulde af fibre og fuldkorn.

[yumprint-recipe id=’21’]blodpandekager2

Leave a Reply

