Creole Jambalaya med Blomkålsris

chickengumbo2

I dag er det Knud Lavards dag og julepynten skal ned og for en gangs skyld skal juletræet også bæres ud. Jeg bryder mig ikke om, at ting visner i min stue (jeg er heller ikke så vild med at få afskårne blomster), så juletræet er af plastick og plejer bare at blive båret ned i kælderen. Men den er begyndt at tabe grenene, så der er ikke noget at gøre i år. 

Hvis man følger den gamle, nordiske kalender, markerer denne dag, d.13., den sidste dag i julemåneden. Fra i morgen er det Glug-måned (eller se-ind-i-det-nye-år-måned) og juleopskrifterne må – i nogen grad i hvert fald – vige pladsen for opskrifter til Kjørmes Knud, Mardi Gras, Kinesisk Nytår, Fastelavn og Valentins dag. Det er heller ikke så lidt at se til! Der vil dog af og til alligevel komme nogle juleopskrifter på bloggen, da jeg skal have brugt alle de madvarer, som jeg købte til billige penge lige efter nytår.

Dagens opskrift er dog dedikeret til Mardi Gras. Festiviteterne startede allerede med den første parade til helligtrekonger og kulminerer midt februar i et brag af en fest. For at fejre højtiden kunne man f.eks. servere denne Creole Jambalaya. Jeg har lavet den med blomkålsris, da jeg ikke spiser almindelige ris, men er man ikke til blomkålsris, kan man sagtens forsøge sig med at tilsætte lidt ekstra væde og tilsætte risene i gryderetten 10-20 min. før den er færdig (alt efter hvor lang tid risene skal koge.)

Gryderetten er bestemt anbefalelsesværdig, selvom den tager sin tid at lave og har en del delelementer. Blandt andet kræver den en speciel krydderiblanding, som jeg kommer med opskriften til herunder. Den er ikke min, men er udarbejdet af kokken Emeril Lagasse. Opskriften giver ret meget krydderi – mere end du får brug for i denne opskrift, men den er ikke svær at få brugt. Udover at den kan bruges i andre gryderetter fra Louisiana, er den også fin til at krydre ovnstegte kartofler eller andre rodfrugter i stedet for kartoffel- eller barbecuekrydderi.

[yumprint-recipe id=’31’]chickengumbo

Nu kommer så opskriften på selve jambalaya’en. Jeg har prøvet at servere den med lidt forskelligt tilbehør og kan især anbefale at spise den med grøn salat, creme fraiche (ok, jeg brugte skyr…) og salsa til.

[yumprint-recipe id=’32’]chickengumbo3

Leave a Reply

