Appelsin-Granatæble Sauce og en anbefaling af Kirsebærmjød

appelsingranatæblesauce2

På en eller anden måde lykkedes mig ikke at få taget julepynten ned i går alligevel. Jeg fik dog taget hul på en kirsebærmjød, som jeg fandt bagerst i køkkenskabet. Det var meningen, den skulle have været serveret til risalamanden juleaften, men da vi pludselig skulle til Stockholm røg kirsebærmjøden i glemmebogen. Men det var synd, for den er nu god og vil være dejlig som en “voksen” kirsebærsauce eller som en sød drik ved siden af. 

Det er en sød drik, som man vil kunne drikke en del af, før man husker, man ikke er ved at drikke saftevand. Den vil desuden egne sig godt i en toddy (det må jeg prøve at lave!) og som et sødt indslag på Valentins dag. Jeg ville gerne give et link til en hjemmeside, hvor man kan købe den, men jeg er ikke sikker på, at det eksisterer. Jeg købte flasken sidste år på Københavns Middelalder Marked i pinsen og da jeg spurgte dengang, havde bryggerne ikke – til forskel fra Mjødladen – aftaler med nogen forhandlere, men de sælger deres varer til middelaldermarkeder Danmark rundt. Jeg kan kun anbefale at tage et smut forbi og smage deres varer.

kirsebærmjød

Dagens opskrift er ligeledes en, som er god til risalamande – men også til en vaniljebudding til Valentinsdag. Den er sød, syrlig og aromatisk.

 

[yumprint-recipe id=’34’]appelsingranatæblesauce

Leave a Reply

