Maque Choux – stuvede majs fra Louisiana

chouxmou

Hvor ville jeg ønske, at jeg var i Louisiana på denne tid! Hvor der er pangfarver og spraglede optog med glimmer og glad jazz-musik! Kongekager og glimmermasker! Det er ikke fordi, jeg egentlig har noget imod vinter, den har lidt sin egen charme. Det er egentlig fordi, jeg har noget imod januar. 

Nu har vinteren på trods af et par kolde dage i slutningen af december ellers ladet vente på sig – men den lurer fremme, siger vejrfolkene. Så vil de mørke morgener bringe frost på træer og veje. Som knaser under fødderne, når man går ned af skovstier og gør veje og gader glatte. Måske kommer der endda sne igen.

Selvom det ville være rart, hvis efteråret endelig ville slippe sit tag, og man ville kunne nyde at gå aftenture i et funklende sneklædt landskab, mangler der alligevel noget farve. For selvom den funklende sne kan være fantastisk, ender desværre hurtigt som gulliggråt snask på vejen og i nakken på intetanende skoleelever. Æv. Som sagt bliver jeg tit i lidt dårligt humør i januar. I år er det værre, da jeg også er arbejdsløs og har været det et stykke tid. Og jeg keder mig. Jeg kunne selvfølgelig gøre rent, men af en eller anden grund keder jeg mig aldrig så meget igen… 

Tilgengæld laver jeg en masse, masse mad (vores fryser er noget til det punkt, hvor kun en god gang fryser-tetris kan hjælpe.) og så ser jeg masser af glade film, som ikke har alt for meget med virkeligheden at gøre…

og drømmer om fest og glæde og karnevaller! I februar kan man se frem til fastelavn herhjemme – og i New Orleans kulminerer Mardi Gras-festlighederne. Det første optog var dog allerede til Helligtrekonger, så der er ingen grund til ikke at gå i gang med festlighederne her på bloggen også! Derfor skal i i dag have en opskrift fra det jazzede Louisiana.

Dagens opskrift kom sig af, at jeg skulle finde på noget godt grøntsagstilbehør til min kæreste, som ikke er så glad for grøntsager. Bortset fra majs. Det er til gengæld også en af de grøntsagsretter, som bestemt ikke er fattig på kulhydrater! Men den smager godt. Der er flere grøntsager i denne ret end blot majs, men hvis man skal lave mad til en inkarneret grøntsagshader, som alligevel har en forkærlighed for majs, kan man enten hakke dem så småt, at de er ligemeget eller lave dem i så store tern, at de er nemme at fjerne. Eller bare udelade dem.

Maque Choux er en opskrift på stuvede majs med grøntsager og bacon fra Louisiana. Opskrifterne varierer lidt – og nogle gange er bacon udeladt til fordel for andaouille sausage (som er en form for røget pølse). Retten kan også laves helt vegetarisk. 

[yumprint-recipe id=’36’]chouxmou2

Leave a Reply

