Ugens Sparetips: Gløgg-rester og en opskrift på Rødkål med rester

Jeg har de sidste par dage tænkt på, hvad jeg kunne bringe af nye ting på bloggen, som både ville være sjovt for mig at skrive om, men også interessant for andre at læse. Det er især det sidste, som godt kan være et problem, da de fleste af mine interesser er lidt marginaliserede og, ahem, nørdede. Og desværre ikke nørdede på en måde, som kan interessere ret mange andre end mig selv – og slet ikke på en måde der passer ind i en mad-blog!

Men da jeg i går sad træt og utålmodig i et overfyldt S-tog fik jeg en idé. EUREKA!, udbrød jeg. Dog inden i mig selv, da jeg altid sætter mig i stillezonen. Og da folk generelt bliver lidt nervøse, hvis fremmede i toget kommer med høje og pludselige udbrud. I hvert fald gik der et lys op for mig: Jeg kan udnytte min veludviklede og maniske trang til at spare og udnytte mine rester til det yderste ved at skrive tips og tricks her på bloggen. Det vil jeg gøre og idéen er, at det skal være en ugentligt tilbagevendende begivenhed.

Det første indlæg handler om at bruge sine rester af gløgg.


 Rester af Gløgg

Nogle gange er det de særeste ting, man står og har rester af. I år har jeg en hel masse rester ad gløgg. Både fordi jeg selv har fået lavet mere, end jeg har lyst til at drikke og fordi jeg har fået et par flasker. De kan ikke holde sig til næste år og jeg har desværre hurtigt opdaget, at jeg er lidt træt af at drikke gløgg. Jeg ved godt, at det måske ikke er det mest almindelige at have rester af, men jeg tænker, at hvis man har lavet en kom-sammen med gløgg eller – ligesom mig- bare fået købt for meget, kan det være du står i den uheldige situation ligesom mig. Heldigvis er der mange måder at bruge sine rester af den krydrede drik på, som ikke kun er gode til at komme af med rester – men også værd at købe gløgg bare for at lave. 

 Jeg har allerede bragt en opskrift på Gløgg-Æbler, som er et rigtigt lækkert tilbehør. Jeg har anbefalet det som tilbehør til blodpølse og æbleflæsk, men i januar er det ikke lige det, man har lyst til. Men det er også godt tilbehør til stegt eller kogt kylling, frikadeller og gode svinekoteletter.

Andre muligheder er at lave en lækker løgmarmelade med rødvinsgløgg i stedet for almindelig rødvin – eller lave brunkål med gløgg i! (det sidste har jeg ikke prøvet endnu, men det er på min to-do liste denne vinter. Bliver det godt, vil jeg dele opskriften herinde.)

Har man en sød gløgg, en alkoholfri gløgg eller en æblegløgg, kan man blande lidt af den med marcipan og trille marcipan-gløgg kugler, som dyppes i mørk chokolade. Eller man kan lave chokoladetrøffel kugler med gløgg – eller måske en kage med gløgg.

Man kan desuden lave en gløggsorbet af 5 dl. gløgg, 2 dl. glukosesirup og 2 æggehvider, som røres sammen og køres i en ismaskine. Det skal blot helst være en gløgg, som ikke har en højere promille end almindelig rødvin.

Derudover kan både æblegløgg og alkoholfri gløgg anbefales i stedet for æblesaft i en krydret, mørk æblegrød eller i en kompot med tranebær og æbler, kvæder eller pærer. 

I får til sidst en opskrift på en rigtig god rødkål, som er lavet med rester af både gløgg, kirsebærsauce og grønkål. Det er en af de opskrifter, som er blevet til ved et tilfælde, men som man ikke har lyst til at glemme bagefter. Desværre skrev jeg ikke ned, da jeg lavede det, da jeg ikke havde nogen idé om, at det rent faktisk ville virke – og virke godt, så målene er ca. mål. Det er også mest ment som en opskrift, man kan tage udgangspunkt i og lave om på, så den passer til ens egne rester.

 

[yumprint-recipe id=’37’] 

One thought on “Ugens Sparetips: Gløgg-rester og en opskrift på Rødkål med rester

Leave a Reply

