Ugens sparetips: Frugtskræller eller for mange frugter!

Dette her er en af de blogindlæg, jeg vil opdatere med jævne mellemrum, når jeg opdager nye måder, jeg kan bruge frugten på. Hele formålet med oplægget er at komme med ideer til, hvordan man kan udnytte så meget som muligt af de frugter, man har i madlavning. Jeg vil på senere blogindlæg give besked og linke tilbage, når det her bliver opdateret. 

Skrog og Skræller af æbler og/eller pærer.

I de fleste opskrifter med æbler, beholder jeg skrællen på (eller snacker på den, mens jeg laver mad), men hvis jeg f.eks. skal lave æblegrød, står jeg oftest med en masse skræller og skrog, som næsten er synd at smide ud. 

Det jeg oftest gør er at bruge dem til at lave æblesirup. Det tager sin tid, men man får brugt skallerne til det yderste og ender med et lækkert resultat.

[yumprint-recipe id=’47’]Et andet alternativ er at lave æble- eller pærechips af skrællerne.

Fold skrællerne ud, så de er helt flade og skær dem i passende størrelse stykker. Vend dem evt. i stødt kanel eller ingefær og bag dem et par timer ved 150 grader.

Sidst men ikke mindst er det muligt at lave sin egen billige æblecidereddike af æbleskræller (LINK). Jeg har prøvet det, men desværre opførte min æblecider ikke helt som den skulle – eller også gjorde den. Jeg blev bare i tvivl og endte med at smide den ud… Men da der florerer flere opskrifter og glade bloggere, der melder om positive udfald af eksperimenter, burde det kunne lade sig gøre!

Hvis du står og har en hel masse frugter – ikke kun æbler og pærer, men også f.eks. mango, ananas, meloner eller stenfrugter, kan du bruge dem i salater, grød eller du kan sylte dem. 

Det sidstnævnte gøres ofte med at koge dem møre i vand tilsat sukker eller søde middel og evt. krydderier, tage dem op og koge væsken ind til en sirup, som hældes over. Jeg kan anbefale at bruge juice eller saft i stedet for sukkervand, for en mindre sød og meget gennemtrængende frugtsmag. Så snart jeg kan komme til det, efterprøver jeg opskriften igen og skriver mængder på og deler den herinde.

 

Leave a Reply

