Crespelle con Ricotta a Prosciutto – Pandekager med Skinke, Ost og Tomatsauce

crespelle1

Dejen til disse pandekager er et resultat af et mislykket projekt om at lave en improviseret suppe af ærter, grønkål og persille. Projektet blev i stedet til en form for grød/mos, som ikke smagte dårligt, men hvis konsistens jeg ikke helt kunne forligne mig med. Så jeg blandede den sammen med en rest skyr-dip, som jeg havde lavet for stærk, æg og fiberhusk og bagte dem som tynde pandekager. Det fungerede til gengæld ret godt og jeg spiste dem alt for hurtigt. Jeg spiste dem her på italiensk maner, men i virkeligheden smager disse pandekager af ret meget, så man kan i princippet spise dem med meget enkelt fyld.

Som f.eks. skinke og ost, som det var meningen, at fyldet skulle være i disse. Det er stadig hovedingredienserne, men peppet en del op, så det kan gøre sig for et helt måltid. Inspirationen er fundet i en opskrift på canelloni fra et kloster i San Clemente, som jeg engang har skrevet ned bagerst i en kogebog. 

De er rigtig gode både til pandekagedagen – men også Valentins dag, hvis der skal serveres et let, lækkert og budgetvenligt måltid eller en italiensk tema-aften. Du kan udskifte grøntsags-pandekagerne med helt almindelige pandekager uden problemer – det er fyldet og saucen, der stjæler billedet i denne ret. 

Selvom det ikke er nødvendigt at lave grøntsagspandekagerne til lige netop denne ret, vil jeg alligevel dele opskriften – for de er gode til rigtig mange ting og er en god måde at få brugt den grøntsagsret på, som ikke lige blev spist op.

Vejledningen til at lave pandekagerne er beskrevet i opskriften på skinke-ricotta fyldet. Det er den vigtigste del af retten, da både pandekagerne kan udskiftes med andre og tomatsaucen kan udelades til fordel for feks. bechamelsauce, hvis man ikke er så meget til tomatsauce.

[yumprint-recipe id=’52’]crespelle2

[yumprint-recipe id=’50’]crepelles3

 

[yumprint-recipe id=’49’]

Leave a Reply

