Brombær-Pære Syltetøj

brombær-pære syltetøj2

Glædelig Kjørmes Knud! 🙂 Jeg håber, at alle får en god dag gerne fuld af pandekager og supper. Jeg har ikke tv længere, men jeg håber, at de sender Groundhog Day i dagens anledning.

Jeg vil fejre Kjørmes Knud på bloggen her ved at dele en opskrift på en af mine egne yndlings-syltetøj til pandekager. Jeg har 2 favoritter, som jeg bliver ved med at vende tilbage til: denne og så en kompot med stikkelsbær.

Min forkærlighed for stikkelsbær skyldes ikke kun den fortrinlige smag, men ligeså meget en masse barndomsminder, som jeg forbinder dem med. Ser du, mine forældre plejede at have et kolonihavehus med en masse bærbuske og frugttræer. Deriblandt en mægtig (og jeg mener mægtig!) stikkelsbærbusk, som gav mange flere stikkelsbær, end vi kunne drømme om at spise. Hver sommer var jeg ude flere gange om ugen og fylde stikkelsbær i små kopper, som jeg mosede med en ske, sødede med lidt sukker og spiste fra koppen. Så kan vingummier og andet sødt slik (læs: ikke mørk chokolade.) godt gå hjem og vugge! 

Engang imellem samlede vi stikkelsbær, som vi tog med hjem til min morfar, som kogte stikkelsbærkompot. Og havde han kogt stikkelsbærkompot, var der ikke noget at gøre. Så insisterede han på, at vi skulle komme med pandekager. Og man lader ikke en gammel mand med varm stikkelsbærkompot vente!

Opskrifter på stikkelsbærkompot vil jeg også gerne dele, så snart jeg kan. Men jeg har ingen have mere og stikkelsbær kan være ret dyre, når man endelig kan få dem. Jeg havde lige spottet dem på frost i Metro, men så lukkede den desværre. Så når det lykkedes mig at finde stikkelsbær igen, vil jeg dele en opskrift – jeg lavede nemlig en ret god stikkelsbærmarmelade sidste år med æble (så jeg kunne spare lidt på de dyre bær), som smagte rigtig godt!

Men jeg ævler jo om den forkerte opskrift! Jeg vil vende tilbage til dagens opskrift, som også har sit udspring i kolonihavehusets herligheder. Opskriften kom sig af, at jeg en sommer i kolonihavehuset havde nået at score en masse solbær inden solsorten, som jeg skulle gøre noget ved. Jeg var inde og søge efter opskrifter og fandt på dansukkers hjemmeside en opskrift med solbærsyltetøj med pære og kanel, som viste sig at være rigtig, rigtig god. 

Jeg besluttede mig derfor senere for at lave den igen, men da jeg ikke længere havde adgang til gratis solbær, besluttede jeg mig for at prøve mig frem med brombær. Man kan derfor sagtens bruge solbær i opskriften – og har man ikke adgang til en have, hvor de gror, kan man få dem frosne i Irma. 

Men hvis man vil gøre det billigt og stadig meget smagfuldt, vil jeg anbefale at bruge brombær. I det tidlige efterår vokser de alle vejne og finder man nogle gode buske, kan man snildt fylde fryseren.

[yumprint-recipe id=’30’]brombær-pære syltetøj1

Leave a Reply

