Fasanrillette med Mjød

fasanrillette

For et stykke tid siden var der tilbud på fasanbryster i Rema1000 og da jeg så dem, faldt et par stykker ned i min indkøbskurv. Jeg tænkte, hvor spændende det ville være at kokkerere sådanne nogen. Jeg ville endda kunne lave en perfekt romantisk middag! Så jeg købte 2, tog hjem og googlede opskrifter for at se, hvordan andre håndterede dem.

Blandt opskrifterne var der en, der så rigtig god ud: fasanbryst i mjød og fløde sauce. Den skulle jeg prøve – jeg har alligevel også så meget mjød liggende derhjemme. Men. Det var… ikke så godt. Rent faktisk blev det rigtig skidt. Kødet blev meget, meget tørt. Det ville sikkert resultere i en romantisk middag, hvis man besluttede sig for at gøre det Romeo-og-Juliet-foodie-style, og kvæles i verdens tørreste kød, som lystigt havde suget alt ens mundvand til sig. 

Noget måtte gøres. For selvom jeg ikke kunne spise det, havde jeg i hvert fald ingen intentioner om bare at smide det ud.

Så jeg googlede lidt mere og stødte på en del opskrifter på fasanrillette på min rejse gennem internettet. Jeg besluttede mig for at prøve at forvandle Tørhedens Fasanbryster til det i stedet. Jeg har længe godt kunne tænke mig at prøve rillette, men anderillette er en fed sag og det har holdt mig lidt tilbage. Fasanrillette er normalt lavet uden den store mængde fedtstof til gengæld. Resultatet blev ret godt – jeg ved ikke, om det smager som rillette, da jeg ikke har smagt det hverken før eller siden – men godt er det i hvert fald. 

Opskriften er lidt konstrueret, så man ikke først skal stege fasanerne færdig i mjød. Ingredienserne og fremgangsmåden er ellers det samme, som jeg brugte. Så opskriften skulle meget gerne give et resultat lig det, jeg selv fik.

Jeg spiste den som pålæg på nogle rigtig gode stenalderboller fra en lille bager ved Valby station sammen med syltede græskar og løgmarmelade. Jeg ved ikke, om man kan bruge rillette til andet end pålæg, men hvis der er nogen, som har ideer, må de endelig skrive!

[yumprint-recipe id=’54’] 

Leave a Reply

