Protein Ostekage fra Katholt

ostkake2

Valentins dag nærmer sig med hastige skridt og jeg er omgivet af chokolade alle steder! Fantastisk chokolade i alle afskygninger! Jeg har lyst til at købe det alt sammen: Chokolade fyldt med chokoladetrøffel, chokoladeovertrukne bær og nødder, chokolade drikke, mokka, karamel med chokolade – det er næsten lykkedes mig at kontrollere vanviddet og bare gå forbi chokoladen uden at bruge alle mine penge på det. Næsten.  

Men det er også ok at gå lidt ekstra til den, når man nærmer sig Valentins dag. (Også selvom man køber chokoladen til sig selv, ja!) Sukkerhjerter og andre sødmefulde desserter er allestedsnærværende i bybilledet og ægger en til at nyde søde bær, karamel og chokolade. Jeg har tænkt mig at give reklamebranchen skylden, når jeg i morgen mæsker mig i alskens dejlige u-sundheder. Jeg glæder mig allerede 🙂 

Dagens opskrift er da også på en kage, men faktisk en ret fornuftig af slagsen. Fornuftig nok til at være ligesåmeget morgenmadsmateriale som dessert. 

Det er Sveriges svar på en cheesecake, en Smålandsk Ostekage som Emil fra Lønneberg sikkert også har fået serveret, når der var gæster på besøg. Den er rigtig god og passer godt til en Valentins-morgenmad, når man f.eks. serverer hindbærcoulis og granatæblekerner til, ligesom der er vist billedet. 

Men Ostkaka smager godt hele året og kan spises med de frugter og bær, der passer til årstiden. Man kan spise den både kold og varm, men der er lidt forskellige i teksturen. Jeg foretrækker at spise den kold, gerne efter at den har ligget og hvilet i køleskabet natten over.

Opskrifterne varierer en del, men jeg har valgt at tage udgangspunkt i en opskrift fra Camilla Plum. For at gøre den low carb-venlig, har jeg erstattet hvedemelet og tilpasset mængden. Derudover har jeg tilføjet lidt rigtig flødeost til dejen for at give den en mere cremet konsistens. Har du adgang til bitre mandler (de er svære at få fat på i Danmark, men er ret almindelige i Sverige) kan du opbløde 1 i otte timer i kold vand og rive den i dejen.

[yumprint-recipe id=’53’]ostkake1

Leave a Reply

