Kulhydratfattig Brunkål og en sen Juleskinke

brunkålNu er jeg endelig begyndt at mærke foråret i luften. Den er der kun en lille smule – en lille fornemmelse midt i kulden, men den er der og den er længeventet og dejlig! Jeg kan næsten ikke vente til at smide de tunge, tykke trøjer og nyde solen i det fri! Måske kan jeg endda få en chance til at bevæge mig rundt i t-shirt uden gåsehud og forfrysninger. På trods af kulden har jeg lyst til koldskål og citronfromage og picnic-mad og sidde i ejendommens lille gård med en bog og flasker fulde af saft og iste. Jeg er dog en værre frossenpind, så jeg vil ikke gøre det. Jeg kan kun kigge misundeligt mod alle dem, som ikke går med 3 par strømpebukser på og som kan drikke kolde iceblends på denne tid uden bitterligt at fortryde det halvvejs igennem. (Jeg laver altid en kande te, når jeg indtager kolde ting på denne tid – så kan jeg drikke noget varme i kroppen. så snart jeg har brug for det 😉 )

Men før jeg går totalt gak med forårskuller, vil jeg give en rigtig fin vinteropskrift, der er blevet low-carb-iseret. Nemlig brunkål. Jeg har ikke fået retten siden jeg var barn, men dengang var jeg også helt vild med den. Det var min morfar der lavede den engang imellem, når vi kom på besøg om lørdagen. Det skete ikke så ofte at han lavede retten desværre, for der var lidt delte meninger i familien om brunkålens herligheder. Dog får retten mig altid til at mindes stemningen i spisestuen, hans gamle støvede gule lampe og blomstrede dug og hvordan vi altid havde helt faste pladser. Og jeg kommer til at tænke på min morfar, som han sad hvidhåret og lurede på, om vi nu også fik nok at spise alle sammen. Og om vi nu kunne lide maden! Ligesom jeg selv gør nu, når jeg laver mad til andre. 

Opskriften her er noget pimpet i forhold til den gammeldags version, men jeg synes, den er rigtig herlig – og jeg skal bestemt lave den igen. Den er inspireret af min morfars gamle, men jeg har dog ikke kunnet dy mig for at lave en del om. Jeg har puttet jordskokker i i stedet for kartofler for at gøre den mere low carb-venlig og fordi jeg rigtig godt kan lide dem. De fungerer rigtig godt i opskriften, men bekymrer man sig ikke om kulhydrater, er kartofler også velegnede og oftest billigere. 
skinke



 

Juleskinke

5 spsk sennep

3-4 spsk honning

2 spsk syltet ingefær

– blandes sammen og smøres ud over 

1½ kg skinke eller hamburgerryg

– det hele sættes i ovnen ved 175 grader i ca. 1 time. Hold øje med det og tilsæt evt. lidt vand undervejs, så sovsen ikke tørrer ud eller brænder på. Når skinken er færdig, tages den op af saucen og halveres. Halvdelen af den gemmes til andet brug – Den er blandt andet god til skinkemadder, pizzafyld, pirogger, toast, i biksemad eller i en pastaret. Den anden halvdel skæres i tern og gemmes sammen med saucen til Brunkål.

(Såfremt man har lyst til at droppe alt om brunkål og smager skinken også godt med brunede kartofler eller kinaradise og grønlangkål.

Brunkål

1 – 1,2 kg. hvidkål

saucen fra skinken

½ liter kalvebouillon

– Hvidkålen snittes og brunes i bunden af en tykbundet gryde sammen med saucen fra skinken. Bouillonen hældes ved og retten simrer 1 times tid.

ca. 600 g. jordskokker (renset vægt)

– Jordskokkerne renses og skrælles evt. Derefter skæres de i mindre stykker og koges møre sammen med hvidkålen ½ times tid.

Skinketernene

-Tilsættes og koges med en 5 minuters tid til næsten alt væsken er fordampet.

Retten serveres med en god æble- eller pærechutney og evt. mere sennep og brød.

NB!. Et par æbler kan evt. tilsættes under kogningen. Så fjerner man stilke og kernehus og skærer dem i små stykker. De tilsættes samtidig med jordskokkerne.

brunkål2

Leave a Reply

