Tea Time Porridge: Den Onde Dronnings Grød

denondedronningsgrød1

Jeg har en masse dejlig te, som jeg elsker at sniffe til, når jeg har brug for at dufte noget dejligt i min køkken og som jeg selvfølgelig elsker at drikke. På alle tider af døgnet. Jeg har også en mægtig fin blåblomstret te-kande og en fin blå te-hætte, som jeg må uploade nogle billeder af snart. 

Fordi jeg har disse fine ting, er jeg selvfølgelig altid nødt til at brygge min te i min kande, når jeg har lyst til at nyde en varm kop lindrende te – istedet for bare direkte i koppen. Det ville alt sammen være fint og hyggeligt, hvis det ikke var fordi, at min kande kan indeholde godt 1½ liter og jeg har det med at fylde den helt op i øjeblikke af tehungrende vanvid. Nogle timer efter har jeg en halv kande stærk, halvlunken te. Jeg vil helst ikke smide god te ud, så jeg er begyndt at prøve at finde på opskrifter, hvor jeg kan bruge te’en i madlavningen. Er du glad for te, er det slet ikke en skidt ting at gøre, da det kan give en rigtig fin aromatisk smag.

Jeg vil blandt andet prøve at lave et tema for en lille opskrifts-serie, nemlig: grød med te. Jeg er ret glad for grød og spiser det ofte til morgenmad og te er en velkommen ingrediens.

Den første opskrift er tilegnet Snehvides onde stedmor, da det var på tide, at hun fik lidt anerkendelse for at være den lumske og nederdrægtige troldkvinde, hun i virkeligheden er. For at gå efter sit mål med alle midler og være et eksempel på en kvinde, der ikke lod sig holde ned af en mand. Og for at se skidegodt ud på tronen – selvom hun muligvis var lidt af en bitch… 

Den onde dronnings forfængelighed taget i betragtning har jeg fundet en opskrift, som indeholder flere grøntsager og sunde fedtstoffer, end grød plejer, da hun helt sikkert tænker over, hvad hun spiser. Den bliver spist med æbler, granatæbler og lidt sesam på toppen. Jeg har prøvet at få farverne hvid som sne (grøden er lavet med blomkål), rød som blod (granatæblerne) og sort som ibenholt (jeg forsøgte at riste sesamfrøene med lidt sort farve. Det gik ikke helt så godt, som det kunne have gjort). Hvis du skal være tekstnær, kan du selvfølgelig tilføje lidt gift i æbleretten, men jeg vil dog frarøve det, da det kan betyde, at jeg får en læser mindre 😦

Jeg har altså lavet en lavkarbo grød med blomkål, men hvis man bare gerne vil spise en helt almindelig grød (som heller ikke ligefrem er specielt usundt) er der også en opskrift på en passende erstatning. I dette tilfælde er det hirsegrød, da jeg synes hirsegrød både i smag og udseende er velegnet i denne ret.

Jeg afprøvede opskriften på blomkålsgrød et par gange, før jeg blev tilfreds med resultatet, så jeg håber, det endelige resultat falder i alles smag. Jeg har selv haft det svært med blomkålsgrød, men synes endelig, det er lykkedes mig at få alkymiseret en opskrift, der fungerer godt. I hvert fald er her et billede af en sød gammel dame, som gerne bidrager med æbler:



Low Carb Blomkålsgrød med Hvid Te

Æble i Hvid Te

1 stort rødt æble

1 dl. stærk hvid te

ca. 20 g. honning eller æblesirup

1 tsk. kanel

evt. 1 spsk. hybenpulver

– Æblet skæres i tern og koges mørt med de øvrige ingredienser. Æblerne er færdige, når væsken er fordampet og æblestykkerne er bløde. Det kan godt være nødvendigt at spæde op med ekstra vand eller te undervejs. Æblestykkerne tages op og sættes til side.

 

Blomkålsgrød

2½ dl. blomkålsris

2 dl. hvid te

1 dl. mælk

1 moset banan

1 spsk. chiafrø

2 spsk. hakkede valnødder

3 æggehvider eller 1 æg (kan udelades)

Risene steges i gryden, man har brugt til æblerne (der vil stadig være en lille smule sød sauce i bunden, som kan give smag til retten.) et par minutter sammen med chiafrøene. Derefter tilsættes alle ingredienser bortset fra æggehviderne og steger 5-10 min. til blomkålen er færdig og væsken er svundet nok til, at konsistensen er som en tyk grød. Til slut tilsættes æggehviderne under kraftig omrøring og retten varmes hurtigt igennem.

ELLER

Hirsegrød

1 dl. hirseflager

1½ spsk. havregryn

1 dl. stærk hvid te

1 dl. mælk

lidt salt

– Alle ingredienser koges sammen under grundig omrøring til konsistensen er som tyk grød.

 

Til slut fordeles æblerne over grøden og den drysses med granatæblekerner og sesamfrø.

denondedronningsgrød2

Leave a Reply

