Grønkålsboller og Fake Lone Star Burger

cheesebaconburger1

Internettet bugner af opskrift på forskellige typer af sundere burgerboller. Glutenfri boller, low carb boller, paleo boller, grøntsagsfyldte burgerboller. I det hele taget er der masser af opskrifter på, hvordan man bager og spiser brød uden rigtigt at spise brød. Til tider kan det være ret spændende at følge med i nye innovative køkkeneksperimenter – og andre gange føler jeg, at jeg har set alle opskrifterne før… og at det ender som lidt af en jungle af opskrifter. En del af opskrifterne indeholder desuden så mange forskellige typer af kornfri mel af den halvdyre slags, at jeg overvejer, om jeg vil stå i økonomisk ruin, hvis jeg skal købe ind til at lave mine egne boller.

Hvorfor tænker du måske, kommer hun nu selv med en opskrift på low carb burgerboller, når du lige har skullet høre på hendes brok? Så er det endda burgerboller, som ikke engang gider tage sig sammen og ligne rigtige burgerboller, men er helt grønne pga. kålen.

Det er fordi, de er billige, sunde, nemme og de smager godt. Og så fordi jeg er dobbeltmoralsk. For jeg er nemlig blevet meget glad for mine grønkålsboller. Første gang jeg skulle lave dem, var det meningen, at de skulle have været grønkålspandekager, men de blev dælme ved med at gå i stykker og jeg endte med at blive rigtig hidsig. Så prøvede jeg som boller i stedet og det fungerede rigtig godt. Nu går jeg rundt og småspiser af dem hele tiden. Da de er nemme, sunde, gode og man ikke skal bruge en hel masse forskellige slags mel, som kan ruinere en fuldstændig, vil jeg dele opskriften. Smager de ligesom hvidt brød? nej. Så lad være med at forvente det, når du tager den første bid, for så bliver du skuffet og det er synd for den stakkels grønne bolle.



 Grønkålsboller

500 g. grønkål (optøet fra frost) 

4 æg

2½ dl. mælk

1½ spsk. HUSK

3 spsk. rugmel, soyamel eller mandelmel

lidt salt og peber

– alle ingredienser blendes sammen og dejen står og hviler 10 min. Smøres ud på en bagepapirsbeklædt bageplade til runde boller, som er et par cm. tykke. De bages ca. 15 min ved 175 grader, hvorefter bollerne tages ud og løsnes fra pladen. Sættes tilbage i ovnen og bages færdigt ca. 10 min. Jeg fik 8 store boller. 2 boller lægges sammen om fyld.


 

Nu har jeg boller, som kan bruges til sandwiches af alskens art. Men hjemme hos mig, bor der en, som elsker burgere og han havde plaget for burgere i længere tid nu. Ok, da der muligvis er 2 i vores hjem, der elsker burgere, var jeg heller ikke så svær at overtale.

Jeg besluttede mig for at prøve at lave en hjemmelavet burger, som er inspireret af Lone Star burgeren fra Halifax, som vi begge er lidt forelskede i, men ikke har råd til særlig ofte. Resultatet blev ikke helt som den fra Halifax – men den lader bestemt ikke noget tilbage at ønske.

Hvis du synes, at opskriften er for fedtholdig, kan du udskifte kødet med noget med lavere fedtprocent. Det kan godt betyde, at bøfferne bliver lidt mere tørre, men jeg kan godt finde på at se stort på det engang imellem. Vedrørende den revede ost er jeg sikker på, at cheddar ville være fantastisk! Men jeg er selv lidt fedtforskrækket, så jeg har brugt en 6% skæreost både indeni og ovenpå bøffen.



 Falsk Lone Star burger

Opskriften er tyvstjålet og lettere modificeret efter denne opskrift.

300 g. kalkunbacon

– hakkes fint i blenderen

500 g. hakket oksekød 8-12%

3/4 dl. barbecuesauce (jeg brugte min egen barbecuesauce, men du kan bare bruge din egen yndlings)

1 dl. revet ost

1 æg

evt. lidt salt og peber

– alting blandes hurtigt sammen og hviler en time i køleskabet. Det hele skal være godt fordelt, men man skal helst ikke begynde at ælte kødet sammen, da det nemt kan blive sejt. Derefter deles køddejen op i 4 dele, som formes til store burgerbøffer. Nu kommer vi til selve stegningen af burgerbøffer. Det er lidt af en videnskab. Ligesom så meget andet kød, skal man starte med at brune dem på alle sider ved høj varme og så lade dem stege færdigt til de er gennemstegte ved meget lav varme. Jeg plejer at bruge to forskellige blus – jeg starter med at give dem ½ minuts tid på hver side på det store blus ved høj varme og tager så panden af varmen og sætter den over på et lille blus ved lav varme – og lader dem tage al den tid, de har brug for til at blive gennemstegte. 

Men da komfurer er forskellige, er min erfaring, at der også er forskelle på, hvilke tricks man skal bruge. 

Det vigtigste er egentlig at sørge for, at de bliver ordentligt brunet på begge sider – de må gerne steges i en blanding af ligedele olie og smør. Jeg er sikker på, at det også får dem til at smage bedst, men jeg plejer at “glemme” det og bare stege det på min slip-let pande. Der vil alligevel komme noget fedt fra burgeren. Hold øje med dem og tryk på dem engang imellem. Når saften der kommer ud af dem, er gennemsigtig, burde de være færdige.

Så snart de er færdige, pensles begge sider af bøffen med rigelig barbecuesauce og der ligges et par skiver ost ovenpå. Hvis du er bange for, at osten ikke vil smelte, kan du lægge ost og barbecuesauce ovenpå den øverste side af burgeren de sidste 5 minutter af stegetiden.

Nederst ligges en grønkålsbolle, som smøres med creme fraiche dressing, dernæst et lag hakket iceberg salat og agurk, så kommer bøffen som toppes med løgmarmelade og endnu en grønkålsbolle smurt med ketchup.

cheesebaconburger2

One thought on “Grønkålsboller og Fake Lone Star Burger

  1. Pingback: Umami Burger | .

Leave a Reply

