Græskarfalafler

græskarfalafler

Dengang i oktober måned i det herrens år 2014 solgte Rema1000 hokkaidogræskar til en 5er stykket. Og jeg gik græskar-amok. Jeg endte med et købe ikke mindre end 15 stykker. Det var måske lidt for meget, så jeg måtte bruge det meste af oktober og november på at lave alting med græskar. Jeg blev især glad for at bage græskar som pomfritter og min græskar cheesecake

En af de ting jeg prøvede, var Madbandittens opskrift på græskarbrød, som jeg var ret glad for. Krydringen var helt fantastisk, men jeg synes, det var synd at bruge det som brød. Så jeg besluttede mig for at kreere nogle græskarfalafler med udgangspunkt i den oprindelige opskrift. Først jeg lavede dem, var jeg ikke tilfreds. Jeg ved ikke, hvad det var, jeg tror bare, jeg havde forventet noget andet. Så jeg puttede dem i fryseren og tog dem op igen et par måneder senere, en dag jeg ikke gad købe ind. Og skiftede fuldstændig mening omkring dem. Det her var helt sikkert nogle falafler, som jeg gerne ville lave igen og igen.

Jeg havde bare ikke gemt et færdigt draft af opskriften, så jeg måtte begynde at eksperimentere igen – og forbedre dem. Her er opskriften på resultatet. Eksperimenterne har resulteret i et bedre, men anderledes resultat, end hvad de startede ud med at være. De er både hotte, søde og salte. 



Græskarfalaffel

500 g kogt, moset hokkaido græskar

200 g. kikærter eller bønner

1 bundt frisk persille eller koriander (Resultatet bliver ret forskelligt, men begge fungerer)

2 tsk. hvidløgspulver

1 stor spsk karry

3 tsk gurkemeje

2-3 tsk salt

2 tsk cayenne (prøv dig frem – mine blev meget stærke.)

2 tsk paprika

½ tsk bukkehornsfrø (kan udelades)

2 spsk. loppefrøskaller

– alle ingredienser blendes sammen.

3 spsk. tranebær

3 spsk. sultanarosiner

2 dl. stærk grøn te

– bærene udblødes i te i et kvarters tid. Afdryppes og hakkes groft. Derefter blandes de med de øvrige ingredienser.

hakkede mandler

– når alle ingredienserne er blandet sammen, trilles dejen til små kugler, som vendes grundigt i hakkede mandler, før de steges.

Falaflerne kan enten steges på panden i smør og olie en 5 minutters tid eller bages i ovnen ved 175 grader, til de er gyldne og føles faste at røre ved. 

Falaflerne spises i æggewraps, pandekager, fladbrød eller pitabrød med en god salat, chutney og dressing. Drys gerne hakkede nødder på til sidst.

 

græskarfalafler2

Leave a Reply

