Kållatkes med Israelsk Auberginesalat

auberginesalat2

Min tid i disse dage går alle andre steder end i køkkenet (så jeg er godt i gang med at tømme min fryser). Det skyldes blandt andet at jeg er ved at gøre mig klar til at starte på mit nye arbejde (WEEEE 😀 ) og at jeg lige har været syg – og stadig døjer med hosten, hovedpine og generel ladhed. Men jeg synes, det var på tide at få delt nogle af de gode opskrifter, som ligger og venter. Så her er en opskrift på hvidkålslatkes (som er meget inspireret/tyvstjålet herfra) og på en sur sød israelsk auberginesalat, som kan spises til. Hvis du ikke lige spiser applesauce. Jeg er ret vild med auberginesalaten, og den var grunden til, at jeg brugte tid på at lave latkes til. Jeg har fundet ud af, at latkes fortjener meget opmærksomhed i sig selv – og ikke kun som tilbehør, så jeg skal i gang med flere opskrifter. Hvidkålslatkes, som jeg deler opskriften, er ikke mine yndlings, men de er helt hæderlige – og ikke mindst sunde og billige.

På billedet er også nogle fiskefrikadeller, som i får opskriften på en anden god gang.



 Hvidkålslatkes 

½ fintrevet hvidkålshoved

2 æg

1½ spsk. skyr (eller soyayoghurt)

2 tsk. fiberhusk/ 3 spsk. mel

salt, peber

3 hakkede forårsløg

– alle ingredienser blandes godt. Steges på panden formet som små pandekager 3-4 min. på hver side.


Auberginesalat

2 mellemstore auberginer 

– skæres i tern og bredes ud på et ildfast fad. Auberginestykkerne drysses grundigt med salt og står og trækker en times tid. Imens tændes ovnen på 160 grader. Når tiden er gået har saltet trukket vandet ud af auberginerne og op til overfladen. Auberginen skylles grundigt og lægges tilbage på fadet. 

2 løg 

5 hvidløgsfed

3 røde peberfrugter

– skæres i terninger (hvidløget hakkes dog) og kommes ned i fadet til auberginen sammen med lidt olivenolie. Det hele steges i ovnen ca. 20 min, til grøntsagerne begynder at blive lidt bløde, men ikke brune. 

1 stor ds. tomatkoncentrat 

2 tsk. sød paprika 

1 tsk cayennepeber eller chili

3 tsk. Salt

1 spsk. Honning 

– steges i bunden af en tykbundet gryde til det begynder at dufte. Grøntsagerne tilsættes og steges med 5-10 min. 

1.2 dl vand 

1 3/4 dl æblecidereddike 

2 dåser hakkede tomater

3/4 dl brunt sukker

– tilsættes og grøntsagsretten simrer 20 min. eller mindre, det har en god, tyk konsistens. Smag til og drys evt. med hakket persille.

 

 

auberginesalat1

Leave a Reply

