Salat Pizza med Kyllingebund

kyllingebundspizza

Jeg havde nogle rigtig kedelige kyllingerester i køleskabet. Af den slags der er så kedelige, at det er virkelig, virkelig svært at finde på, hvad man skal bruge dem til. Så jeg søgte lidt rundt på nettet for at finde inspiration til kyllinge-reste-retter. Det mest åbenlyse og letteste ville selvfølgelig have været at lave stegte ris med kylling, kylling i karry eller kyllingesalat. Alle er glimrende bud, men alle krævede at jeg skulle begive mig ned i min lokale og oftest overfyldte netto for at købe ekstra ingredienser og var der noget, jeg ikke havde lyst til, var det at komme andre sure mennesker ved i en lille netto.

Og så ved jeg, hvad der vil ske. Der vil ske det samme, som altid sker i min overfyldte netto. Jeg vil finde en masse gode tilbud og fylde min kurv med varer, som er fornuftige nok at købe, men som ikke helt var meningen. Og så vil jeg være irriterende nede ved kassen. 

For de fleste gange jeg skal til at købe noget i netto på tilbud, går der et eller andet galt. Enten går de ind til en anden pris, end de burde, de er blevet stillet det forkerte sted i butikken eller kassemedarbejderen kommer til at trykke dem forkert ind. Så jeg ved, jeg kommer til at være genstand for irritation for alle i køen bag mig, når jeg insisterer på at blive stående og se alle mine varer blive scannet ind, så jeg kan stoppe problemet med det samme og ikke skulle til at stå i kø igen. Og eftersom at det er næsten hver gang, der er en eller anden vare, der bliver slået forkert ind, synes jeg, at det er meget fair – men ikke desto mindre irriterende for alle dem, der får ekstra ventetid.

Men væk fra brokken og tilbage til kyllingen. 

I min googling endte jeg med denne opskrift på low carb deep pan pizza – med kylling i bunden! Den måtte jeg prøve. Jeg lavede lidt om på opskriften, så den passede med, hvad jeg havde og bagte den. Den var god og fyldte godt – og bunden smagte ikke spor af kylling, men mindede nærmest om groft brød. Da der var så mange proteiner i bunden, besluttede jeg mig for at bruge grøntsager som fyld – og endte med en god salatpizza, som mættede vildt godt. Opskriften kommer her:



 Bund

225 g. tilberedt kylling

50 g. revet ost

1 spsk. cremefraiche

½ dl. vand

2 fed hvidløg

2 spsk. løgpulver

½ spsk. basilikum

evt. 1 tsk chili

1 æg

– alle ingredienser blendes sammen i en god blender eller en foodprocessor til konsistensen er sammenhængende og næsten helt glat. Derefter dækkes bunden af en springform med bagepapir og dejen smøres ud over, så den er lige tyk alle steder. Bages ved 200 grader i 20 min. eller til den er gylden og gennembagt. Derefter kommes fyldet på. 

Da jeg synes, der var kød nok i min bund, besluttede jeg mig for ikke at putte kød ovenpå pizzaen. Istedet skrællede jeg et par gulerødder og skar dem i tynde skiver, som jeg stegte på panden med lidt olie og noget all-round krydderi. 

Jeg toppede pizzaen først med tomatsauce, ost og tilsidst gulerodsskiverne og bagte pizzaen færdig ca. 10 min. Jeg toppede med agurk, majs, salat og dressing


 

kylllingebundspizza2

Leave a Reply

