Umami Burger

umamiburger1

For et kort øjeblik siden rendte jeg forvildet rundt med et kamera i min lille lejlighed. Grundet var at jeg midt i en hektisk madlavning kom til at skue ud af vinduet – og så de fineste hvide sne falde i søvnige flokke fra den mørke himmel. Og så tæt på min fødselsdag! Det måtte dokumenteres, så jeg glemte madlavningen et øjeblik, løb ind i soveværelset, fandt mit kamera (hvor det oftest ligger klar til at tage billeder af dagens madalkymi) og gjorde mig klar til at få fantastiske snapshots ud af vinduet. 

Desværre var der en ting, som jeg i min iver havde glemt: Jeg er ikke særlig god til at tage billeder. Så i stedet for at få fine billeder af Københavner-sne i marts fik jeg billeder af min hvide vindueskarm, min egen refleksion i vinduet og enkelte tågede billeder af vejret udenfor, som var alt for tågede til at man kunne se noget! Ak – men måske har du selv set snevejret. I mit perspektiv er det en sjov måde at gå ind i forårets 2.måned – april. (Det skal dog lige nævnes, at jeg sjældent drikker, men er kommet til at spike min varme kakao med rom, før jeg skrev dette indlæg, så jeg tror muligvis, at min dømmekraft er lidt sløret. For jeg kan svagt huske, at jeg er lidt træt af at gå i sweaters og tunge vinterfrakker… )

Nuvel. Måske bør jeg også overveje at skrive et indlæg, der henviser bare lidt til billedet af den farverige og ret så skæve burger. Det er et af mine forsøg på at variere mit udvalg af burgeropskrifter. Jeg er rigtig, rigtig glad for burgere og for de mange muligheder der er for variation. Med denne burger har jeg leget med umami-smagen (der, så vidt jeg har læst mig frem til, nærmest skulle være smagen af kød). Det blev en rigtig fin, fyldig smagsoplevelse. 

På billedet har jeg brugt en grønkålsbolle, som jeg også brugte i min tidligere opskrift på en Lone Star Burger. Du kan dog i princippet bruge lige den slags bolle, du har lyst til. Der er mange, der sværger til brioche-bollen som den bedste burgerbolle, da den bidrager med både blødhed og sødme. Jeg er ikke så glad for hvidt brød selv dog, så jeg har ikke prøvet den. Burgeren er samlet således:

Den underste bolle er smurt med flødeost, hvorpå der er lagt et lag salat (iceberg og agurkeskiver). Dernæst er Umamiburgerbøffen, stegte svampe, parmesan, rødløgschutney og tilsidst en hurtig tomatchutney. Opskrifter kommer herunder.



 

 Umamiburgerbøffer (til 3)

opskriften er fra White On Rice

250 g. hakket oksekød

250 g. hakket kalv og flæsk (eller bare ½ kg. hakket oksekød, hvis du ikke gider skulle til at købe 2 forskellige pakker.)

1 spsk. fiskesauce

1 knust fed hvidløg

½ tsk. sukker

peber

– blandes hurtigt sammen og puttes derefter i køleskabet, hvor det marinerer ½ times tid. Steges som bøffer, ligesom i denne post.


 Stegte Svampe (til 1 burger)

150 g. svampe (jeg brugte brune bøgehatte, som var på tilbud i Irma. De er meget lette og med en fin smag af skov. Jeg vil anbefale at bruge en svamp, som ikke er alt for tung, så som portobello. Hvis du er helt vild med portobello dog, er det værd at tilberede den hel og bruge den som bolle.)

– rengøres og skæres evt. i skiver, hvis de er tykke.

1 fed hvidløg

-knuses eller rives fint. Blandes med svampene. Det hele steges i en lille smule smør på en pande 10-15 min. Tiden kan variere lidt alt efter hvor lang tid du giver dem, så hold øje med dem: Når svampene har stegt lidt, vil de begynde at væske. Lad dem blive og stege videre: når væsken er fordampet, er de færdige.

umamiburger2

Leave a Reply

