Pasta Alla Norma

pastanorma1

Blogindlæggene for tiden kommer desværre med alt for store pauser og jeg kan se, at jeg både har glemt at updatere facebooksiden i den sidste måned og at få styr på siderne herinde. Jeg ville gerne få gjort noget ved det, men sandheden er, at det nok kommer til at gå lidt langsomt indtil efteråret. For arbejdet og kommende studier fylder en del og selvom jeg engang imellem får lavet nye retter, er det svært også at finde tid til at tage billeder, føre dem ind på computeren og skrive blogindlæg. 

Jeg vil dog gerne fortælle lidt om mit nye job, som fylder så meget for tiden i mine tanker og min hverdag. Jeg står i en spillebod i en af de danske forlystelsesparker. På hverdage står jeg og keder mig og fryser. Og i weekender springer jeg rundt. Og fryser. (Temperaturerne må godt snart stige…) Mine vagter er oftest 12-13 timer af gangen, så nar jeg har fri, er jeg bare træt. Det kan godt lyde, som om jeg ikke kan lide mit arbejde, fordi jeg brokker mig, men det kan jeg faktisk godt. Det er ret hyggeligt at stå i den bod og servicere både spilleglade folk eller bare dirigere dem, der leder efter det nærmeste toilet. Det er noget, man bliver i godt i humør af. Derudover er det spændende, når der ikke er nogen kunder, at stå og iagttage alle de mennesker, man kan se fra sin lille bod. Nogle dage kan man komme hjem med et væld af små hverdagshistorier, som gør en død dag lidt mere spændende. 

Jeg vil nu rent faktisk også fortælle lidt om opskriften her. Den er nemlig et par måneder gammel og stammer fra et tidspunkt, hvor netto havde tilbud på auberginer og jeg købte stort ind. Da lavede jeg blandt andet pasta alla norma, som jeg flittigt tog billeder af, men aldrig fik opdateret på bloggen. Men den skal i have i dag. Det er en billig og nem ret, som er god til en kødløs dag og som også smager rigtig godt. Der skal ikke et væld af ingredienser i og du behøver ikke lade den koge i 4 timer for at få et godt resultat. 

Hvis man skal lave den helt rigtigt, skal man spise ricotta salata til – og ikke almindelig ricotta. Ricotta salata er en form for hård, tørret ricotta, der skulle minde en del om pecorino, som man kan bruge som erstatning. Jeg har valgt både at bruge ricotta og pecorino, da jeg synes, ricotta bidrager med en dejlig cremethed til retten. Jeg har derudover lavet low carb pasta af æg, flødeost og fiberhusk til retten, da jeg ikke spiser almindelig pasta, men man kan sagtens bytte den ud med almindelig. I princippet kan man også bytte den ud med grøntsagspasta, men jeg ville ikke gøre det lige til denne ret. Det er nemlig pastaen, der får den til at mætte og det er der, man får proteiner fra (udover selvfølgelig fra osten)



 Pasta alla Norma

1 løg

1½ aubergine

3 fed hvidløg

1 tsk timian

salt

3 ds. gode hakkede tomater

½ spsk. balsamico

1 tsk. honning

chili

– løget hakkes, auberginen skæres i tern og hvidløget knuses. Løget steges ved svag varme i 20 min. til blødt. Timian og salt tilsættes et par minutter, derefter hvidløg og aubergine. Skrues op og steges til auberginen er mør. Tilsæt tomater og smag til med balsamico, honning, salt og chili. Kog op, skru ned og lad simre ca. 30 min.

 

pastanorma2

Leave a Reply

