Frosne Jule- og Vinterdrikke, december 2016

ch2

Julen er nu officielt slut og januar har fundet sneen og frosten frem i stedet.

jull2

Jeg er dog ikke klar til at give helt slip endnu og min januar kommer til at indeholde en del af den julespise, jeg ikke havde tid til i julen, hvor arbejde, familie og snue optog det meste af min fritid. Men jeg havde dog tid til at lave opskrifter efter et tema, hvor jeg har samlet de bedste opskrifter herunder.

jull1

Temaet er, som du nok har gættet pga. overskriften: Julesmoothies. 

Sagen er, at jeg besluttede mig for at prøve at lave noget nyt i år og lavede en smoothie-julekalender med 24 forskellige smoothies. Der var dog enkelte, som jeg ikke nåede og en del, jeg ikke var helt tilfredse med, så derfor får i kun opskrifterne på de bedste herunder. Og på en enkelt frappe.

Information omkring opskrifterne


angående antallet af  bananer: anvend 2 eller 3 alt efter størrelsen på bananerne. Når du skal fryse dem, er det nemmest, hvis du skærer dem i skiver først og derefter fryser dem ned i frostposer. Man kan givetvis også lave varme smoothies ved at varme mælken op og bruge bananer, der ikke har været frosne, men jeg har et anstrengt forhold til varme smoothies, så jeg har ikke prøvet det.

angående mælk: jeg har ikke angivet en bestemt mængde, da det er min erfaring, at det kan variere, hvor tyk man vil have den. Mit bedste råd er at prøve sig frem og se, hvad man kan lide.

angående tilberedningen: alle smoothierne er nemme nok at lave: man putter bare alting i en blender og blender til ensartet konsistens. En god foodprocessor eller stavblender kan de også bruges, men har du ingen af delene, tror jeg ikke, det er muligt at lave dem.

After Eight Smoothie


2-3 frosne bananer i skiver

2½ spsk. kakaopulver

1 tsk. pebermynteessens

4 kugler frossen spinat

2-3 spsk. sirup, brun sukker eller anden sødning

et nip salt

soya-, mandel-, eller komælk

  • Det hele blendes til en ensartet drik.

baileys

Baileys Mokka Smoothie


2-3 bananer

3 tsk kaffepulver

3 tsk kakaopulver

1 knsp salt

1-2 spsk. brunt sukker, sirup eller anden sødning

1 shot baileys

soya-, mandel- eller komælk

  • det hele blendes til en ensartet drik

julefrappe2

Gingerbread Smoothie


2-3 frosne bananer i skiver

2 tsk. frisk, fintrevet ingefær

½ tsk. stødt kanel

1/4 tsk. stødt kardemomme

1/4 tsk. stødt peber

½ spsk. maltsirup eller honning

1 tsk. kaffepulver

et nip salt

ekstra. sødning efter smag

soya-, mandel- eller komælk

  • det hele blendes til en ensartet drik

 

Chokorange Smoothie


2-3 frosne bananer i skiver (det nemmeste er at skære bananer i skiver og derefter fryse dem i en frostpose)

2 spsk. kakao

2-3 spsk. sødning (brunt sukker eller et alternativ)

½ tsk. kardemomme

evt. ½ tsk. espressopulver

1 tsk. orangeolie

2 strimler appelsinskal fra økologisk appelsin

soya-, mandel- eller komælk

  • det hele blendes til en ensartet drik

 

Toffee Nut Latte Smoothie


2-3 frosne bananer i skiver

1 stor tsk nøddesmør

3 tsk ahornsirup

3 tsk espressopulver

½ tsk salt

½ tsk toffee essens

2-3 tsk ekstra sødning (hvis du godt kan lide den sød som Baileys)

½ tsk kanel

1/4  tsk muskatnød

ca.½ dl. vand

soya-, mandel- eller komælk

  • det hele blendes til en ensartet drik. Smages evt. til med kaffe eller sukker

baileysfrappe1

Tomtefrappe


300 g. dadler

1 liter vand

  • koges sammen til dadlerne er fuldstændig udsmattede. Det kan godt tage et par timer. Hold endelig øje og fyld op med vand undervejs. Jeg brugte de friske dadler i bakke og endte alligevel med at bruge omkring 3 liter vand. Til sidst skal man have en daddel-sauce.

2 liter mandelmælk

1 tsk. salt

1 tsk. vanilje

½ spsk. kanel

1 spsk. espressopulver

1 spsk. kakao

  • hældes i dadelsaucen og det hele blandes og koges op. Smag til med mere espressopulver/kakaopulver efter smag. Derefter afkøles blandingen og fryses ned i isterningsposer.
  • Når du er klar til at drikke din frappe blender du indholdet fra en af poserne med lidt over ½ krus mælk, 1 ekstra tsk. espressopulver, 1 stor tsk. sukker og evt. en sjat baileys.

fri1

Leave a Reply

