Latkes, eller kartoffel pandekager, januar 2017

ch5 copy

absintherie

I stil med traditionen fra de fantastiske bloggere Piskeriset På Eventyr og Madam Sif vil jeg kontinuerligt skrive opslag med udgangspunkt i et månedligt tema. Det er en ide, som passer mig utroligt godt, selvom den er stjålet med overlæg og andre forfærdelige og nedrige ting. Jeg laver det meste af min mad selv, så jeg burde egentlig have stof til mange månedlige opslag, men jeg plejer at gå i stå et eller andet sted i processen mellem, at jeg skal huske at lave noter til, hvad jeg laver i køkkenet, indtaste det på bloggen og dernæst lave et opslag, der ikke nødvendigvis behøver at blive genskrevet 5 gange, før jeg er tilfreds. Det bliver jeg alligevel ikke.

Et månedligt tema med et langt opslag om måneden virker som den bedste løsning for et perfektionistisk rodehoved som mig. Det er nok ikke vejen til en succesfuld blog, men det er også bare en hyggeblog (i det tilfælde du har tænkt over det, så er brugen af betegnelsen “hyggeblog” også min undskyldning for at være alt for lang tid om at rydde op i gamle indlæg hvor links’ne ikke virker). Hygge er derudover også en god, efterhånden irriterende trendy stemning at dyrke, så hvorfor ikke forsøge at dyrke den.

I hvert fald har min januar været mere hyggelig og rar, end sådanne måneder plejer at være. På trods af at januar egentlig har en fortræffelig, ildevarslende stemning, som byder de næste, koldere måneder velkommen. At januar byder på en himmel som enten dækker verden med et tæppe af mørke eller lyser et sælsomt gråhvid, som får alle træerne til at fremstå sorte med lange krogede fingre, som forsøger at nå op til himlen og den gemte sol. At den byder på en gennemtrængende kulde, som sjældent bliver så opgivende hård, som i februar og marts. Jeg tror, det er fordi, den markerer slutningen på julen, som jeg altid har været meget glad for. Men i år har jeg formået at glædes over januar i stedet for at fokusere på det tabte.

Det har nok været fordi, jeg har haft tid til at øve mig i at slappe af, nydt flere besøg i den fuldstændig øde Københavnske zoo og spist en masse rar østeuropæisk mad. Mest af alt har jeg spist latkes, dejlige jødiske kartoffelpandekager, som dette opslag egentlig omhandler. Dem skal i have min version af. Derudover får i opskrifterne på en masse forskelligt tilbehør til de dejlige latkes. Noget af det er vegetarisk, noget af kosher og noget af det er der bare.

gribbe

Herunder er der en opskrift på rigtig mange latkes. Du behøver ikke at lave helt så mange, opskriften kan sagtens halveres. Jeg var bare, da jeg lavede dem, i en ikke så meget sulten som meget grådig tilstand, så jeg endte med uhyrligt mange. Det bar straffen i sig selv, da det tog adskillige timer at stege dem. Hvis du ender med også at lave et latkes bjerg, kan de heldigvis fryses.

Information om opskrifterne


Alle opskrifterne er lavet uden mælkeprodukter og alle – bortset den sidste – er uden kød. Hvis man gerne vil, kan man sagtens justere opskrifterne lidt, så der er plads til både kød og mælk.

En Uhyrlig Mængde Latkes


1300 g. gulerødder, revne

750 g. kartofler, revne

  • Kartoflerne og gulerødderne puttes lidt af gangen i et rent viskestykke og vrides, så vandet kommer ud. Vrid dem så meget du orker. Derefter hældes de revnede grøntsager ned i en stor skål

5 løg, i tynde skiver

  • løgene steges bløde i olivenolie ved lav varme på en pande, til de er bløde. Hældes ned til grøntsagerne.

3½ dl. kikærtemel

3 æg, piskede

4 dl. yoghurt

1½ spsk. salt

3 spsk. fiberhusk

  • blandes grundigt med grøntsagerne. Du kan evt. tilsætte hvidløg eller krydderier, hvis du har lyst til det. For at lave latkes skal du tage en håndfuld dej og trykke den lidt flad som en amerikansk pandekage og stege den ved lav varme i olie på panden. Jeg lavede dem meget store og forholdsvis tynde, så de fyldte hele min pande og krævede fortræffelige køkkenskills at vende.

 

Traditionelle Latkes


En helt traditionel måde at servere latkes på er med applesauce, eller æblegrød på dansk. Jeg valgte at spice det op med noget veganer bacon af stegt, marineret tofu. Du kan dog sagtens bruge almindelig bacon.

 

latke1Latkes ala Langos


Sidst jeg var i Tjekkiet spiste jeg mange langos. Hvis du ikke lige har hørt om dem, så er det nogle utrolig lækre, ikke særlig sunde, tynde og runde friturestegte brød. De bliver lavet på en almindelig gærdej, som nogle gange indeholder kartoffel. I Danmark kan man være heldig og støde ind i Langos vognen på Nørreport station, hvor man kan få dem i mange variationer – både søde med sukker og syltetøj og salte. Allerbedst er de serveret med langos-vognens hjemmelavede krydrede kødsauce.

Den mest almindelige måde at spise dem i deres Ungarnske hjemland er dog med hvidløg, ketchup og revet ost – en kombinationer der virker bedre, end man skulle tro. For at spise dine latkes som langos, tager du en kold langos ud af køleskabet og pensler den godt med hvidløgssmør på begge sider. Så skal den en tur på panden, hvor den varmes helt igennem – og steges på begge sider. Når du har stegt den på den ene side og vender den på panden, drysses den færdigstegte side med revet ost (jeg brugte pizzaost fra violife. Kan du godt tåle ost, vil jeg foreslå almindelig mozzarella. Det skal helst ikke være for gennemtrængende en ost.). Det ligges et låg over panden, mens den steges færdig. Osten skal være helt smeltet. Inden servering smøres den med et tyndt lag ketchup.

latke2Latkes med Ungarsk Tomat-“kød”sauce


Her lavet med linser. Foretrækker du kød,  erstattes linserne med ca. 400 g. Hakket oksekød.

1 stort løg i tern

  • Steges ved lav varme i olie i bunden af en stor gryde til de er bløde og gennemsigtige.

1 rød peberfrugt i tern

1 Grøn peberfrugt i tern

2 fed hvidløg, finthakket

2 spsk. ungarsk Paprika

1 tsk. Kommensfrø

1 tsk. Merian

  • Kommes ned til løgene og steges til peberfrugterne er bløde og krydderierne dufter.

4 store spsk. Tomatpuré

  • Kommes i gryden sammen med 1 spsk vand og steges med et par minutter.

2 dl. Rødvin

  • Koges med til det er næsten fordampet

2 ds. Hakkede tomater

1 liter bouillon

200 g. Røde linser, skyllede

  • Tilsættes. Retten bringes i kog og skrues derefter med til en simmer. Efter ca. 1 times tid er retten klar. Hvis den ikke er kogt tilstrækkeligt ind skrues der op og retten koger uden låg til ønsket konsistens.

Honning, salt og peber

  • Retten smages til med honning, salt og peber. Serveres til latkes – evt. med dressing eller cremefraiche

Polsk Goulash for kartoffelpandekager


Denne goulash er lavet med seitan, hvis du vil have kød, vil jeg foreslå svinekoteletter i tern eller lignende. Det må bare ikke være kød, der skal koge så længe.

1 løg i tern

1 rød peberfrugt i tern

  • Steges ved svag varme til peberfrugten er blød og løget gennemsigtigt.

1 fed hvidløg, knust

½ spsk. paprika

½ tsk. merian

ca. 1 tsk. honning

  • Tilsættes og steges et par minutter til krydderierne dufter.

1 pk. seitan i tern (ca. 200 g.)

  • Krydres med salt og peber. Der skrues op for varmen til fuld blus og seitanen tilsættes og gennemsteges.

½ bouillonterning – gerne maggi

godt 1 dl vand

  • Tilsættes og steges til det meste af vandet er fordampet.

godt 4 spsk. yoghurt

evt. frisk dild

evt. 1 syltet agurk i tern (jeg kan dog ikke lide syltet agurk, så jeg har ikke prøvet det i og garanterer ikke for smagen!)

  • Tilsættes og retten varmes igennem. Serveres til latkes. Evt. drysset med dild.

 

Latkes med Hvidløgsost og Råt Kød eller Røget Fisk


en sidste måde at spise latkes på, som jeg har gjort meget af den sidste måneds tid, er med cream cheese og tartar eller røget laks. De to variationer giver meget forskellige smagsoplevelser, men er begge dejlige.

Mht. hvidløgsosten kan jeg ikke så godt tåle mælk, og da jeg var for doven og nærig til at bruge penge på violife smøreost, måtte jeg fikse noget selv. Det gjorde jeg ved at blende ca. 200 g. tofu, en god håndfuld cashewnødder (det er bedst, hvis man lader dem stå i blød natten over, men jeg havde ikke forberedt mig så godt, så det skete ikke denne gang. De fungerede fint rå.), 2 spsk. gærflager, 1 fed hvidløg, salt og evt. andre krydderier som løgpulver, paprika eller lignende. Der fungerede ret godt og mindede en del om den ægte vare.

Jeg håber, du vil finde opskrifterne lige så gode, som jeg gjorde.

Her er en grib, der pudser sig. Velkommen til februar.

grib

 

Leave a Reply

